In cazul unui accident minor, cu pagube materiale nu foarte mari, pagubitii se indreapta impotriva asiguratorului la care vinovatul a incheiat polita. Daca nu-l cunosc, atunci pot accesa baza de date Cedam sau pot suna la Fondul de Protectia a Victimelor Strazii (FPVS), spune Sorin Greceanu, director general la FPVS.
Cand se depun documentele, este recomandat ca intotdeauna sa se pastreze o copie, in cazul unei pierderi sau a unei rataciri, astfel incat persoana pagubita sa poata demonstra prejudiciul care i s-a adus si sa ceara despagubirea. Din momentul in care se depune dosarul, asiguratorul are 90 de zile la dispozitie sa acorde acea despagubire. Asadar, in maxim 90 de zile, pagubitul ar trebui sa primeasca o suma care sa acopere paguba sau un raspuns din partea asiguratorului prin care sa i se explice de ce nu i se poate aplica despagubirea.
Explicatii precum cele in care se declara ca nu s-a putut stabili vinovatia, nu este clara situatia, este inca in discutie problema, este in desfasurare cercetarea penala sau nu s-a pus vehiculul la dispozitie pentru a se evalua prejudiciul, trebuie sa fie insotite de o motivatie coerenta.
Asiguratorii nu au voie sa impuna un anumit service auto, afirma Sorin Greceanu. Cu toate acestea, anumite firme de asigurare impun insistent anumite sevice-uri auto, desi nu este recomandat sa se intample asa ceva. Cu toate acestea, este de bun simt ca pagubitul sa nu se prezinte cu o Dacia 1310 la o reprezentanta Mercedes.
Un asigurator asteapta de la un pagubit, care desi nu este intr-o relatie contractuala cu el si il protejeaza, sa gaseasca o solutie pentru o reparatie decenta, astfel incat sa nu apara exagerari. Prin exagerare se intelege distorsionarea accidentului.
Un dialog intre asigurator si pagubit va duce la o reparatie. Prin reparatie se intelege readucerea pagubitului la situatia dinaintea accidentului. La cererea persoanei pagubite, asiguratorul este obligat sa vireze banii in contul unitatii de service care a efectuat reparatia, explica Sorin Greceanu. Totusi, service-urile sunt rugate sa reziste tentatiei de a mari pretul reparatiei unui autoturism atunci cand afla ca va fi decontat de catre o societate de asigurare.