Responsabilitatea de a fi sofer este una mare, atat pentru mentinerea in conditii optime a propriei persoane si a pasagerilor din masina, cat si pentru a evita ciocnirile cu ceilalti participanti la trafic, insa multi dintre acestia ignora semnele de circulatie si legile, intensificand in acest fel riscul de accidentare.
Din nefericire, potrivit unui studiu raportat de Comisia Europeana, Romania se afla in topul tarilor cu cele mai multe accidente grave cu vatamari corporale. Avand in vedere acest lucru, a fost tras un semnal de alarma pentru a se gasi cat mai rapid o solutie pentru a scadea numarul de decese provocate in trafic.
Care sunt statisticile conform Comisiei Europene
In perioada 2019-s-au inregistrat scaderi semnificative ale accidentelor provocate pe soselele din Romania, dar si din alte tari. Acest fapt a fost cauzat de restrictiile de circulatie impuse la inceputul pandemiei Covid, limitand in acest fel deplasarile. Conform raportului realizat de Comisia Europeana pentru anul 2021, au fost constatate urmatoarele:
- Accidente provocate in UE – 45 decese la 1 milion de locuitori;
- Suedia – 20 la 1 milion de locuitori – aceasta tara se claseaza pe locul cel mai mic din Europa;
- Danemarca – 22 la 1 milion de locuitori – Danemarca, alaturi de Suedia sunt tarile cu cele mai mici fatalitati in trafic;
- Bulgaria – 81 la 1 milion de locuitori;
- Romania – 92 la 1 milion de locuitori;
Astfel, statisticile oferite de Comisia Europeana arata faptul ca in 2021 au fost 19 900 decese provocate in urma accidetelor auto, avand o crestere de 6% fata de anul precedent.
Cum arata statisticile preliminare din 2022
Pentru anul 2022, statisticile arata o imagine dureroasa in continuare. In primele 7 luni ale anului, perioada care a fost luata in calcul si inclusa in studiu, a fost observata o crestere a deceselor provocate de coliziunile rutiere cu peste 10% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, anumite tari membre inregistrand cresteri mult mai mari decat altele.
Desi numarul de victime a crescut, aceasta cifra este inca sub nivelul constatat inainte de inceperea pandemiei Covid. Avand in vedere numarul de accidente si victime, obiectivul Uniunii Europene de a injumatati numarul de decese pana in 2030 nu va putea fi indeplinit.
Ce masuri vor fi impuse pentru a diminua rata de accidente
Comisia Europeana doreste sa implementeze o strategie impreuna cu statele membre ale Uniunii Europene, pentru a crea un mediu sigur pentru soferi. Aceasta strategie va incerca sa introduca un sistem compus din vehicule cu o siguranta crescuta, o infrastructura realizata astfel incat sa descurajeze accidentele si sa permita o buna desfasurare a traficului, dar si pregatirea unui raspuns mai rapid in cazul nefericit al unui accident.
De asemenea, este dezbatut contextul juridic in care vehiculele autonome vor putea fi omologate in interiorul Uniunii Europene. Cu ajutorul acestora, traficul va fi mai bine fluidizat, riscul de accidentare va fi micsorat intr-un mod semnificativ, putand fi protejati mai bine atat soferii, cat si pietonii.
Aceaste masuri pot fi mult mai eficiente si mai bune de a pastra siguranta participantilor la trafic, fiind estimat ca pana in 2038, aproximativ 25 000 de oameni pot fi salvati si pot fi evitate cel putin 140 000 de vatamari corporale grave.
Rata de mortalitate in accidentele rutiere din Romania este foarte mare, o statistica trista ce trebuie schimbata cat mai repede. Institutiile publice, impreuna cu Comisia Europeana, dar si cu participantii la trafic pot aduce o schimbare pozitiva si pot salva vieti intr-un mod semnificativ. Este esential ca atunci cand te afli in trafic sa ai grija de tine si ceilalti soferi, deoarece neatentia si graba pot provoca daune ce iti pot influenta viata intr-un mod teribil.
Indiferent de drumul pe care trebuie sa il parcurgi, fii atent sa ai asupra ta polita RCA valabila, fie ea in format fizic sau electronic pentru a fi mereu protejat in timpul calatoriei.
Pe blogul Romasig poti citi si alte stiri, statistici si sfaturi interesante. Rasfoieste si alte articole.