UNSAR (Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania) a analizat cu atentie statisticile oferite de Politia Romana si a ajuns la concluzia ca 23% dintre accidentele rutiere din Romania sunt cauzate de tinerii care au varsta cuprinsa intre 16 ani si 30 ani; 2013 procentul era chiar de 37% . Una dintre cauzele pentru care in majoritatea tarilor europene cresc primele de asigurare este si aceasta daunalitate a tinerilor.
Persoanele sub 30 de ani au o pondere de 23,9% din totalul posesorilor de carnet de sofer. Din pacate, soferii cu putina experienta au un grad mare de implicare in accidente rutiere grave. In medie, 14 din 10.0000 de soferi sunt tineri care produc accidente rutiere grave. O diferenta considerabila fata de media soferilor de peste 30 de ani care produc accidente grave: 7 din 10.000 de soferi.
Vestile triste nu se opresc aici. Conform statisticilor Politiei Rutiere, un accident auto provocat de o persoana cu varsta sub 30 de ani se soldeaza in medie cu 1,23 victime ranite grav sau decedate. Din pacate acesti soferi tineri nu isi fac rau doar lor, ci si pasagerilor, 34,4% dintre victimele accidentelor rutiere produse de tineri, decedate in urma impactului, erau pasageri, conform statisticilor din 2013. Procentul pasagerilor decedati in urma unui accident creat din cauza unui sofer din alta categorie de varsta este de 22%.
Din totalul accidentelor grave, tinerii care conduc fara carnet de sofer au fost responsabili in proportie de 58%, tinerii care au condus cu o viteza neregulamentara – 53,9%, tinerii care au depasit neregulamentar – 44,8%, tinerii care au condus dupa ce au consumat alcool – 39,8%.
Varsta si lipsa experientei sunt principalii factori de risc in randul tinerilor soferi. Daca sistemul de asigurare nu mai ia in calcul varsta soferilor atunci cand calculeaza primele RCA, atunci vor avea loc efecte negative, specifica UNSAR intr-un comunicat de presa. Politia este de parere ca tinerii isi supraestimeaza propriile capacitati, isi asuma riscuri mult prea usor, subestimandu-le. Din cauza ca nu au experienta de sofat, reflexele sunt mai slab dezvoltate si dureaza pana se creeaza automatismele specifice.
Ce se va intampla daca se redistribuie primele de asigurare astfel incat tinerii sa plateasca mai putin si soferii cu experienta sa plateasca putin mai mult? In acest caz asiguratorii ar acoperi daunele create de tineri cu sumele platite de soferii cu experienta, deci RCA-ul ar scadea artificial pentru tineri; in acest caz asigurarile devin mai atractive pentru soferii cu grad mare de risc, in timp ce soferii cu experienta, care ar putea evita coliziuni, vor fi descurajati sa isi asigure automobilele, daca va creste pretul RCA pentru ei. Un alt punct de vedere este ca tinerii au masini mai noi si mai puternice, alaturi de ipoteza ca isi supraestimeaza „puterile”, isi subapreciaza riscul si sunt incurajati de pretul unui RCA mai mic, deci vor aparea implicatii negative in trafic.
S-a facut un studiu la nivelul a 6 tari (Germania, UK, Franta, Olanda, Italia, Cehia) si a reiesit ca indiferent de experienta, un tanar sofer cu experienta de maxim un an este mai probabil sa faca un accident fata de un sofer de 40 de ani, tot cu maxim un experienta. Toate aceste tari acorda o importanta crescuta varstei asiguratului, la sistemul de calcul al primei de asigurare.