Cateva societati de asigurare, printre care si liderul de pe piata locala, au scazut tarifele practicate pentru RCA, ceea ce a venit ca surpriza atat pentru soferi, cat si pentru brokeri. Liderul de pe piata RCA este acum Euroins, care a luat locul companiei City Insurance in clasament.
Preturile au scazut cu pana la 20% la unii asiguratori
Datele de vanzari ale brokerilor indica o scadere de 10-20% a preturilor RCA la unele dintre cele mai importante companii care furnizeaza asigurari auto in Romania si in portofoliul carora se afla milioane de soferi. Nu multi se asteptau la o astfel de miscare din partea asiguratorilor, dat fiind contextul majorarilor medii de 50% ale preturilor la RCA, care au crescut neincetat dupa iesirea de pe piata a fostului lider in materie de asigurari, City Insurance.
In urma majorarii tarifelor practicate de asiguratori, cei mai afectati au fost soferii tineri care au masini prevazute cu motoare mari, dar si transportatorii, care si-au exprimat in repetate randuri revolta fata de preturile asigurarilor auto. Societatile care ar fi aplicat o scadere in tariful pentru RCA sunt Euroins, Groupama, Omniasig si Generali – nume importante pe piata locala de asigurari.
Euroins este liderul absolut al pietei de asigurari
La finalul anului trecut, aproximativ 40% din vanzarile totale de RCA reveneau in portofoliul companiei Euroins, care este lider absolut al pietei. Cat despre Groupama, o alta societate care a aplicat scaderi in tarifele practicate, aceasta ocupa a treia pozitie in domeniu, ca vanzari. Omniasig nu a evoluat foarte mult in directia asigurarilor RCA in ultima vreme, iar Generali are o cota de piata redusa.
Plafonarea tarifelor la RCA intarzie
Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, a fost publicat un proiect de plafonare a preturilor RCA pentru o perioada de sase luni. Proiectul a atras critici dure din partea societatilor de asigurare si a brokerilor, acestia din urma fiind predispusi sa fie eliminati de pe piata daca proiectul este implementat in forma initiala si nu se modifica prevederea la comisionul pe care brokerii il incaseaza.
Intentia de a plafona preturile la RCA a fost anuntata pe social media de catre Ministrul Finantelor de mai bine de o luna. Implementarea proiectului intarzie, dar legislatia aferenta contine un mecanism pentru asiguratii cu risc ridicat, prin prisma careia acestia pot sa beneficieze in mod indirect de o plafonare a tarifelor la RCA. Pana acum, peste 26.000 de soferi au beneficiat de acest mecanism, potrivit unui raspuns venit din partea Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).
Acest mecanism functioneaza astfel: asiguratii care primesc de la minim 3 societati distincte de asigurare oferte pentru un an mai scumpe cu 36% decat tariful de referinta aferent categoriei de risc in care se incadreaza, pot trimite o cerere la Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) pentru a obtine o polita la un pret in limitele legale.
Mai mult de 26.000 de asigurati au beneficiat de plafonarea indirecta a tarifelor RCA
Conform informatiilor furnizate de ASF pe tema plafonarii indirecte a tarifelor RCA, un numar mai mare de 26.000 de soferi au beneficiat de acest mecanism. Pana la 13 martie 2022, au fost solutionate 26.657 de cazuri, iar 4.897 de cereri au fost respinse. Cei mai multi dintre cei care au beneficiat de tarife plafonate sunt transportatori auto.
ASF a analizat situatia primelor medii anualizate aferente politelor RCA pentru transportatorii de marfa.
Facand o comparatie intre primele trei trimestre ale anului 2021 si trimestrul patru al aceluiasi an, acestea au inregistrat o crestere medie de 74% pentru persoanele fizice si de 97% pentru persoanele juridice.
Daca depui cerere la BAAR pentru a beneficia de mecanismul de plafonare indirecta a tarifului RCA, va trebuie sa astepti maximum 20 de zile pana la solutionarea cazului de catre BAAR prin alocarea catre un asigurator RCA si incheierea contractului de asigurare.
ASF explica de ce au crescut preturile dupa falimentul City Insurance
La sfarsitul lui iunie, City avea o cota de piata de 46%. Retragerea autorizatiei de functionare a asiguratorului a declansat un real dezechilibru pe piata de asigurari auto, unde preturile au explodat. Ceilalti asiguratori care au ramas pe piata si-au adaptat politicile comerciale si strategiile in asa fel incat sa raspunda la cererea ramasa neacoperita.
ASF a explicat ca majorarea preturilor la RCA a aparut ca urmare a majorarii costurilor cu despagubirile, dat fiind ca dauna medie platita a crescut considerabil pe parcursul ultimilor ani, ajungand anul trecut la un nivel de 9.316 lei. De asemenea, se mentioneaza si faptul ca segmentul de autovehicule destinate transportului de bunuri a inregistrat cea mai mare daunalitate, in comparatie cu celelalte categorii de vehicule, din punct de vedere al frecventei si severitatii daunelor deopotriva.
Proiectul de plafonare a tarifelor RCA se afla inca in analiza
Intrarea in vigoare a proiectului de plafonare intarzie pentru ca acesta se afla inca in analiza la Ministerul Finantelor, fiind nevoie de mai multe avize. Inclusiv Consiliul Concurentei trebuie sa evalueze situatia si sa emita o aprobare.
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a explicat ca avizarea proiectului de OUG privind plafonarea preturilor la RCA dureaza atat pentru ca sunt necesare discutii cu mai multe institutii ale statului, intrucat actul propune un set de masuri care vizeaza imbunatatirea functionarii pietei.
Proiectul a fost inaintat catre Ministerul Finantelor in februarie, iar motivele principale pentru care acest proiect a fost redactat sunt cresterea accelerata a tarifelor de prima practicate de catre societatile de asigurare RCA si incadrarea unui numar mare de asigurati RCA in categoria de risc ridicat.
Piata locala de asigurari auto a fost tulburata in ultimele luni de evenimente care au dus la majorarea tarifelor practicate de asiguratori. In aceste imprejurari, soferii cauta sa incheie polite RCA ieftin, mai ales cei care sunt grav afectati de cresterea preturilor. Plafonarea preturilor ar putea fi avantajoasa, in sensul ca nu vor mai exista scumpiri majore in urmatoarele 6 luni de la intrarea in vigoare a proiectului de HG.
Pe de alta parte, unii actori din industria asigurarilor au amintit efectele pe care le-a avut plafonarea tarifelor la RCA in urma cu cativa ani, iar critici aspre au venit inclusiv din partea brokerilor de asigurari, in conditiile in care proiectul in forma initiala propune limitarea comisioanelor de distributie la maximum 5% din prima bruta incasata la politele RCA.
In continuare, soferii, asiguratorii si brokerii asteapta o decizie finala cu privire la intrarea in vigoare a proiectului de plafonare a preturilor la RCA.