Proiectul de Hotarare de Guvern privitor la plafonarea preturilor pentru RCA are nevoie de aviz favorabil din partea Consiliului Economic si Social (CES) pentru a putea fi concretizat, insa potrivit declaratiilor directorului ASF, in cadrul sedintei CES s-a constatat ca nu au fost primite toate avizele interministeriale, astfel ca proiectul nu a mai putut reprezenta obiectul dezbaterii.
In aceste conditii, proiectul a fost intors la Ministerul de Finante, in ideea de a obtine avizele respective pentru a putea intra in dezbatere la sedinta CES. Momentul in care autoritatile au anuntat ca intentioneaza sa inghete preturile la RCA pentru 6 luni a coincis cu anuntul transportatorilor auto, care au declarat ca vor face proteste in toata Romania daca Guvernul nu ia masuri in privinta tarifelor prea mari la RCA.
Cum a motivat CES avizul nefavorabil
CES a dat un aviz nefavorabil proiectului, iar printre motive se afla si faptul ca tarifele maxime prevazute in anexa 1 a Hotararii sunt maimari fata de tarifele de referinta din raportul ASF cu 36-97%. Proiectul a fost publicat pe 18 februarie, iar raportul ASF cu privire la tarifele de referinta pe 21 februarie.
De altfel, s-au facut precizari si pe marginea art.1 alin. 4) din proiect, referitor la plafonarea comisioanelor de distributie la un procent de 5% din prima incasata. Daca aceasta masura s-ar concretiza, exista posibilitatea ca multi dintre operatorii economici care se ocupa de distributia de polite auto sa fie nevoiti sa isi incheie activitatea, adica sa iasa de pe piata. In consecinta, se cere eliminarea acestui alineat sau modificarea sa, prin majorarea limitei la un procent de cel putin 10%.
La momentul actual, comisioanele brokerilor din prima bruta incasata se situeaza undeva intre 9-11%, iar plafonarea acestora la 5% nu garanteaza ca pretul politelor RCA va scadea. In acest sens, CES precizeaza ca media tarifelor de referinta pentru autoturisme este de 1.000 lei (de exemplu pentru masinile cu 1601-1800 cmc). In cazul unei plafonari a comisionului la 5%, comisionul mediu este de 50 de lei, suma catalogata de CES ca fiind derizorie, mai ales ca include taxe, salarii, utilitati etc.
Acestea sunt cateva dintre motivele pentru care CES nu a dat aviz favorabil proiectului. Soferii si actorii de pe piata nu pot decat sa astepte ca Ministerul de Finante sa revina cu modificari asupra proiectului si in cele din urma sa plafoneze tarifele la RCA, asa cum s-a anuntat.
Ce solutie propune presedintele ASF pentru restabilirea echilibrului pe piata RCA
In urma cu putin timp, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a fost audiata in Parlament, cu privire la plafonarea preturilor RCA si efectul pe care l-a avut iesirea de pe piata a companiei City Insurance. Presedintele ASF este de parere ca singura solutie pentru a gestiona situatia generata in urma falimentului City este de a plafona tarifele la RCA pe un termen stabilit si de a pune bazele unui asigurator de stat.
Presedintele ASF, Nicu Marcu, a mentionat despre proiectul de Hotarare de Guvern ca a aparut ca solutie in ultima instanta, dat fiind ca pe piata activeaza un numar relativ mic de companii de asigurari, fata de care ASF si-a asumat responsabilitatea de a promova o piata corecta. Rezolvarea ar putea sa apara daca se infiinteaza o companie de stat si pe piata vor fi mai multi furnizori de polite RCA, ceea ce ar putea duce la scaderea preturilor.
Plafonarea tarifelor ar putea fi o modalitate de depasire a perioadei in care se asteapta cresteri de preturi, in contextul in care la momentul actual se afla in vigoare in jur de 800.000 de polite RCA, care in mai putin de doua luni ar urma sa fie denuntate automat, dupa cum a subliniat un alt oficial ASF.
Proiectul de plafonare a tarifelor RCA a primit si critici
Solutia propusa de presedintele ASF a fost sustinuta si de seful comisiei de Finante de la Senat. Prezent la audieri, un deputat USR a criticat propunerea de plafonare a preturilor si ideea infiintarii unui asigurator de stat, in sensul in care acesta din urma ar putea vinde polite RCA ieftine soferilor cu risc mare ca sa plateasca daune mari.
Este vorba despre deputatul USR Claudiu Nasui, care si-a argumentat parerea oferind un exemplu, amintind despre plafonarea RCA-ului la transportatori, care a dus la cresterea primelor de asigurare pentru toate celelalte categorii de soferi.
ASF a mai fost audiata de Parlament pe tema dezechilibrului de pe piata RCA
La inceputul lunii februarie, Parlamentul a decis sa il audieze pe presedintele ASF, subiectul audierii publice fiind motivul pentru care preturile la RCA au crescut atat de mult in ultima perioada. Deci, este a doua oara cand ASF trebuie sa explice care sunt cauzele ce au generat un dezechilibru puternic pe piata RCA.
Desi multi au criticat decizia de plafonare a tarifelor pentru politele auto si au comparat-o cu situatia similara din 2016, cand preturile la RCA au fost inghetate, se pare ca proiectul avanseaza si ar putea sa fie concretizat in curand.
Preturile la RCA au crescut pentru toate categoriile de soferi
Daca te incadrezi la categoria soferilor sub 30 de ani, esti unul dintre cei mai afectati de majorarea tarifelor pentru RCA. Pentru o masina cu capacitate cilindrica sub 1200 cmc, tariful de referinta este de 1286 de lei. Este tot mai greu sa gasesti un RCA ieftin sau macar accesibil, in conditiile in care politele auto nu sunt singurele care s-au scumpit in ultima vreme.
Odata plafonate tarifele RCA, societatile care furnizeaza asigurari auto nu au voie sa depaseasca tarifele maxime de referinta pe durata plafonarii preturilor, pentru ca o astfel de actiune ar reprezenta abatere de la lege si s-ar sanctiona cu amenda de pana la 50.000 de lei.
In continuare, ramane de vazut daca vor fi facute modificari ale proiectului si care vor fi acestea, precum si cand se va concretiza masura de plafonare a preturilor RCA – decizie care a fost atat sustinuta, cat si aspru criticata.