Noile tarife de referinta pentru piata RCA au fost facute publice de Autoritatea de Supraveghere Financiara. Facand o comparatie cu tarifele de anul trecut, poti sesiza o majorare a tarifelor, indiferent de categoria de varsta.
Preturile RCA ii afecteaza cel mai mult pe soferii cu varste sub 30 de ani, care platesc cel mai mult pentru incheierea asigurarii auto obligatorii si pentru care identificarea unui RCA ieftin devine o misiune aproape imposibila, mai ales daca au un istoric rutier marcat de evenimente neplacute.
Trebuie amintit faptul ca tarifele de referinta pe care ASF le publica nu constituie preturile pe care asiguratorii le practica, dar societatile care furnizeaza astfel de asigurari isi stabilesc preturile in functie de tarifele de referinta ale ASF. De asemenea, trebuie sa stii ca a fost inaintata o propunere catre Guvern pentru plafonarea preturilor, ceea ce inseamna ca asiguratorii nu vor putea sa depaseasca tarifele de prima maxime de referinta daca actul normativ intra in vigoare.
Proiectul de plafonare a preturilor RCA va fi discutat in cadrul CES
Desi unele voci au sustinut ca proiectul nu mai prezinta interes pentru Guvern pe fondul unor considerente politice, acesta va fi discutat in curand in cadrul CES – Consiliul Economic si Social. Intalnirea se va concentra pe subiectul plafonarii tarifelor RCA, tinand cont ca actul legislativ nu poate sa intre in vigoare fara aviz din partea acestui organism.
Motivul principal din spatele elaborarii acestui proiect il reprezinta preturile mari pe care soferii trebuie sa le plateasca pentru a incheia polite RCA. In cazul transportatorilor, asiguratorii sunt de parere ca exista mai multe motive tehnice care sa justifice preturile mari ale politelor RCA si chiar o majorare a acestora, conditii in care o mare parte dintre transportatori nu ar putea sa acopere costurile asociate asigurarii auto.
Avizul CES este esential pentru orice act normativ
Ca si in cazul celorlalte acte normative, proiectul are nevoie de avizul CES. Daca verdictul este unul nefavorabil, exista doua variante: fie actul este modificat, fie se renunta la el. In contextul plafonarii tarifelor la RCA si cu prilejul CES, brokerii vor sa atraga atentia asupra faptului ca acest act poate duce la disparitia unui numar considerabil de locuri de munca din domeniu, sustinand astfel modificarea sa.
Brokerii contesta documentul de plafonare a tarifelor RCA
Brokerii de asigurari nu sunt de acord cu proiectul de plafonare a tarifelor RCA, intrucat acestia ar urma sa incaseze un comision plafonat la 5%, circumstante in care unii dintre ei considera ca vor fi nevoiti sa isi incheie activitatea. Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare (PRBAR) a adresat Ministerului de Finante, ASF-ului si Consiliului Concurentei un memoriu prin care isi justifica dezacordul.
Masura de a plafona comisioanele va afecta zecile de mii de brokeri de asigurari, iar in cel mai rau caz, activitatea a 20.000 de distribuitori independenti ar putea sa ia sfarsit in numai 2-3 luni de la intrarea in vigoare a acestei decizii. Daca un numar atat de mare de distribuitori va iesi de pe piata, asiguratorii vor trebui sa emita un numar foarte mare de asigurari auto, ceea ce va ingreuna accesul consumatorilor la produsele de asigurare, ca urmare a faptului ca numarul mare de polite va trebui emis direct de societatile care furnizeaza asigurarile.
In consecinta, PRBAR si-a exprimat intentia ca proiectul sa fie modificat. Mai exact, e vorba despre limitarea comisioanelor de distributie la 5% din valoarea primei incasate, masura pe care Patronatul o doreste exclusa din actul normativ in cauza. De altfel, presedintele Patronatului atrage atentia asupra faptului ca la redactarea proiectului de plafonare a tarifelor RCA nu au fost luate in vedere o serie de potentiale consecinte socio-economice.
In plus, Patronatul a solicitat sa participe la intalnirile care se vor desfasura pe aceasta tema, exprimandu-si in acest fel disponibilitatea de a dialoga cu autoritatile. Cu ocazia CES, brokerii isi vor putea sustine pozitia in raport cu modificarea actului normativ despre care considera ca va duce la eliminarea unui numar mare de distribuitori independenti de polite RCA de pe piata de profil.
In situatia in care comisioanele de intermediere sunt limitate la 5% din valoarea primei brute, mai multi distribuitori vor fi eliminati de pe piata, deoarece nu vor reusi sa isi acopere nici macar costurile asociate functionarii. Brokerii sustin ca aceasta plafonare ar genera o scadere in comisionul mediu real, care ar putea ajunge la 3,5%, in comparatie cu 9,5% – nivelul din prezent.
Solutia propusa de ASF pentru echilibrarea pietei RCA ar putea destabiliza activitatea brokerilor
In prezent, exista peste 40.000 de brokeri de asigurari, iar activitatea acestora poate fi pusa in pericol odata cu plafonarea comisioanelor de distributie. Deci, solutia pe care ASF a propus-o in ideea de a aduce echilibru pe piata de asigurari ar putea avea consecinte care vor fi resimtite de brokeri, clienti si parteneri din domenii conexe, dupa cum sustine PRBAR.
Patronatul a prezentat si argumente care sa sustina faptul ca actul normativ, in forma la care a fost publicat pe 18.02.2022, prezinta cateva disfunctionalitati majore. Patronatul subliniaza ca proiectul incalca normele de tehnica legislativa referitoare la evaluarea impactului actului normativ si totodata prevederile legislatiei europene si nationale din domeniul Concurentei.
De altfel, se mentioneaza ca limitarea comisioanelor de intermediere la maxim 5% din valoarea primei brute incasate va provoca scaderea numarului de distribuitori de asigurari de pe piata, pentru ca multi dintre acestia nu vor putea sa isi acopere nici macar costurile de functionare in aceste conditii. Ulterior, disparitia de pe piata a unui numar mare de distribuitori va genera consecinte grave asupra consumatorilor si va provoca intarzieri in aparitia unor noi societati de asigurari pe piata RCA.
Intarzierea aparitiei unor noi asiguratori este motivata de faptul ca, in lipsa distributiei independente, costurile asociate investitiei unui astfel de operator vor fi mai mari si posibil mai riscante, intrucat fiecare societate va trebui sa isi dezvolte propria infrastructura de distribuire a politelor.
Asadar, se asteapta cu interes concluziile CES, atat de catre societatile de asigurari, brokeri si mai ales, de catre soferi.