Sistemul bonus-malus se aplica de patru ani pe piata RCA din Romania, afectand soferii in procent de 15%, dar tot au loc multe accidente pe drumurile publice. Comparativ cu alte tari din Uniunea Europeana, Romania are un numar mare de accidente rutiere.
Sunt stabilite opt clase de malus si 14 clase de bonus, mentioneaza Valentin Gros intr-un articol publicat in ziarul Capital. Totusi, reducerea maxima (bonus) se acorda dupa sapte ani de la intrarea in vigoare a acestui sistem, adica in 2017 pentru persoanele fizice.
Romania are o rata mai mare de accidente fata de tari precum Polonia, Croatia, Lituania sau Ungaria. Sapte din 100 de romani au provocat un accident in 2013, iar daunele au fost acoperite de politele RCA. Datele difera, totusi, asiguratorii nu sunt de acord cu statisticile UNSAR, sustinand ca Ungaria are mai multe accidente rutiere.
Cateva motive din cauza carora sunt provocate accidentele sunt lipsa responsabilitatii soferilor, nerespectarea legilor, nervozitatea, impetuozitatea din viata sociala, starea proasta a drumurilor, etc. In timp ce salariile sunt mici, costurile devin tot mai mari. De exemplu, la o sanctiune de sase puncte, soferul poate fi amendat cu 800 lei.
In continuare este prezentata o imagine din ziarul Capital care explica preturile RCA in functie de clasele noi si vechi. Clasa B0 este aceea care nu implica nici majorare, nici reducere: