Dezvoltarea rapida si constanta a internetului a rezultat intr-o expansiune a procedurilor de cumparare online a produselor si serviciilor. GfK Romania e realizat un studiu in urma caruia s-a constatat ca tot mai multi utilizatori folosesc internetul pentru a se informa inainte de achizitionarea de servicii sau produse. Studiul arata ca 70% dintre participanti au fost de acord ca internetul este extrem de util in procesul de cumparare, iar 44% au afirmat ca retelele sociale gen Facebook, Twitter, Tumblr, bloguri si forumuri, etc sunt surse excelente pentru alegerea produselor.
Datorita faptului ca mediul online este din ce in ce mai des folosit pentru vanzari de produse si servicii, mai nou si companiile asiguratoare se indreapta tot mai mult catre vanzarea politelor de asigurare de orice fel prin intermediul internetului.
GfK Romania a efectuat acest sondaj pe un esantion reprezentativ de 600 de persoane cu varste cuprinse intre 15 si 45 de ani, sondaj care a aratat clar cat de important este internetul in schimbarea comportamentului de cumparare. Acest lucru este dat de o utilizare la scara din ce in ce mai mare a PC-urilor, a tabletelor si a smartphone-urilor, dar si de faptul ca internetul s-a dezvoltat in Romania la un nivel atat de mare.
Cum isi selecteaza romanii site-urile de unde fac cumparaturi online
Cea mai des folosita metoda de a alege magazinul online care ofera pretul cel mai bun este accesarea site-urilor de comparare a preturilor. Prin intermediul acestora se pot afla diferentele de pret ale aceluias produs pus la vanzare de diverse magazine, dar trebuie sa se tina cont si de costurile de livrare. De multe ori, magazinele care au un pret mai mare al produselor ofera transport gratuit, ceea ce pana la urma este un avantaj fata de magazinele la care, pe langa pretul produsului adauga si pretul de transport, totalul sumei fiind in majoritatea cazurilor mai mare decat pretul practicat de magazinele ce au incluse in pret si taxele de expediere.
Informarea asupra descrierilor in detaliu a produselor, dar si citirea recenziilor altor cumparatori este o alta metoda de alegere a produselor in mediul online.
Cum sunt folosite smartphone-urile pentru cumparaturile online conform studiului efectuat
Sondajul efectuat de catre cei de la GfK Romania a aratat urmatoarele:
- 44% au folosit smartphone-ul pentru a compara preturi
- 42% pentru a cauta informatii si recenzii despre produse si servicii
- 42% au localizat magazine cu ajutorul smartphone-ului
- 31% din respondenti au verificat disponibilitatea produselor
- 22% s-au folosit de smartphone pentru a scana coduri QR
Asigurarile de toate tipurile inca la inceput de drum in mediul online romanesc
Romania are in momentul actual aproximativ 8 milioane de utilizatori de internet, dintre care in jur de 5,5 milioane au incheiata cel putin un tip de polita de asigurare, in consecinta, acestia sunt potentialii clienti ai companiilor de asigurare.
Studiul arata ca Romania are cea mai dezvoltata piata de internet din Europa de Est, dar cu toate acestea vanzarile de asigurari online sunt la inceput de drum, destul de putini vizitatori ai site-urilor ce ofera servicii de asigurare ajungand sa incheie polita prin intermediul acestora. In Europa de Est, Ungaria este pe primul loc in topul vanzarilor de asigurari online, cu un procent de 60% din numarul total al politelor incheiate in aceasta tara, in schimb Romania inregistrand procente de numai 5-6% in anul 2011.
In Europa Centrala si de Est, media pietei de asigurari online se situeaza undeva la un nivel de 20-25% din numarul total de asigurari incheiate.
Cu toate ca procentul politelor incheiate online este destul de mic in Romania, tot mai multe companii de asigurare vad un potential enorm, numai in decembrie 2012, SAFETY Broker, SRBA si MAXYGO Broker, nume mari pe piata de profil, iar in 2013 si ROMASIG anuntand lansarea de portaluri dedicate in mod special vanzarilor de asigurari de pe mobil.
Pe langa companiile de asigurare, site-uri precum Elefant.ro si-au lansat servicii de vanzare a politelor RCA online, si chiar companii de telecomunicatii precum Vodafone au creat aplicatii (i-Asigurare) cu ajutorul carora clientii firmei sa poata compara oferte si incheia polite RCA, de locuinta sau chiar de calatorie in strainatate, direct de pe telefon.
Dezvoltarea internetului in Romania
Studiul efectuat de catre GfK Romania arata ca dezvoltarea internetului in tara a crescut constant in ultimii ani, ajungand ca in luna aprilie 2013 sa acopere 53% la nivel national si 63% la nivel urban in randul populatiei cu varsta de peste 15 ani.
Vanzarile de smartphone-uri si tablete au cunoscut de asemenea o crestere foarte importanta. In 2012, din numarul total de telefoane mobile vandute, 25% au fost smartphone-uri, iar numarul de tablete comercializate in 2012 fata de 2011 a crescut de aproape 5 ori.
Sunt multe chestii de care trebuie sa tinem cont atunci cand folosim un comparator de preturi. Cel mai important este cel mentionat si de tine. Majoritatea magazinelor nu afiseaza pretul cu tot cu transport, iar in momentul in care finalizezi comanda te trezesti cu un pret ceva mai mare.
O alta chestie folosita este afisarea produselor cu preturi mici, dar pe care nu le mai au in stoc.. apoi te suna si iti recomanda alte produse.
Si multe multe alte chestii, asa ca aveti grija in momentul in care folositi un comparator de preturi.