„Un RCA, in medie, este 515 lei”, spune Misu Negritoiu. „La o Dacia Logan, este echivalentul a doua rezervoare de benzina”. La astfel de afirmatii, multi soferi s-ar putea enerva. Peste 50% din pretul benzinei este dat de taxe – faimoasa acciza care s-a scumpit in 2013. Se ridica urmatoarea intrebare – de ce se compara pretul unui RCA cu pretul benzinei, in care se regasesc taxe si accize? Soferii platesc accize si pentru RCA?
Rezervorul Loganului este de aproximativ 50 L, pretul benzinei de aprox. 5,55, deci un plin ar insemna 277,5 lei. Cu alte cuvinte, Misu Negritoiu nu este foarte bine informat cu preturile.
Cei mai suparati sunt soferii care nu au facut niciun accident si nu au platit nicio despagubire. Acestia au clasa B si variaza de la 1 la 14. B1, de exemplu, primeste reducere 5%, in timp ce B14 primeste o reducere 50% la polita RCA. Continuand exemplul lui Misu Negritoiu cu Dacia Logan, pentru un sofer cu clasa B11, care are o reducere de 41% la polita RCA, acesta ar putea plati pentru cel mai ieftin RCA in jur de 300 lei pe un an de zile; daca ar alege cel mai scump RCA, ar plati in jur de 700 lei.
Daca soferul avea clasa B0, adica nu avea nicio reducere, atunci pentru cel mai ieftin RCA, platea aproximativ 450 lei pe 12 luni. Cel mai scump RCA, in cazul lui, ar fi undeva pe la 970 lei.
In cealalta extrema sunt soferii fara experienta care fac accidente si au grupele M, de la 1 la 8, la care RCA-ul creste cu anumite procente. De exemplu, un sofer cu M1, are o crestere de 5%, iar un sofer cu M8 are o crestere de 100% la polita RCA. Acesta din urma, daca ar fi posesor de Dacia Logan, ar plati pentru cel mai ieftin RCA un pret de aproximativ 850 lei pe un an de zile.
De ce este mai mare pretul pentru cel mai scump RCA in cazul unui sofer tanar, cu clasa B0, in comparatie cu cel mai ieftin RCA pe care il plateste un sofer care face mereu accidente si are clasa M8? In loc sa compare fara rost RCA-ul (la care nu se platesc accize) cu benzina (al carei pret implica foarte multe taxe), Misu Negritoiu mai bine ar incerca sa reduca discrepanta care se afla in sistemul de asigurari. De ce un sofer tanar cu B0, care vrea o asigurare mai buna, trebuie sa plateasca mai mult decat un sofer care provoaca des pagube? ASSAI (Asociatia Service-urilor) a cerut ca ASF sa rezolve problema cu evaziunea fiscala pe acest segment.
Teoretic, este ilogica o comparatie intre RCA si pretul benzinei, dar orice sofer care este curios, poate face calculele foarte usor. Clasa bonus malus este inscrisa pe polita de asigurare, la rubrica clasa B/M. De asemenea, poate calcula foarte usor cat ar da in momentul actual pe o polita RCA, atat cel mai ieftin pret, cat si cel mai scump, folosind gratuit calculatorul pus la dispozitie aici pe Romasig.