
Cum a fost realizata prima masina de protocol a lui Ceausescu: Lucram cu pistolul la tampla.
ANAF a anuntat zilele trecute ca scoate la licitatie prima masina de protocol a lui Nicolae Ceausescu. Este vorba despre ARO 304 fabricat in 1977, ea fiind confiscata de la Ovidiu Lucian Tender, in 2018 el fiind condamnat la 12 ani de inchisoare in dosarul falimentarii combinatului Carom.
Multi sunt atrasi de ideea de avea in colectia lor de automobile o masina de protocol a familiei Ceausescu. Totusi, inainte de a o cumpara ar trebui sa stiti cate ceva despre masina. Unul dintre inginerii care au lucrat efectiv la construirea modelului ARO este Inginerul Marian Badita.
O jumatate de an s-a lucrat la realizarea masinii de protocol. Ultimele doua saptamanii, in care s-a realizat montajul, au fost cele mai grele. Marian Badita avea atunci 38 de ani si intelegea perfect presiunea venita la pachet cu cerintele Comitetului Central al Partidului Comunist Roman.
”E vorba de masina prezidentiala Aro 1-B-1707 produsa in anul 1977. Era prima masina care se realiza pentru dotarea gospodariei de partid, cerinta Comitetului Central de Partid al PCR, avand scop de protocol. Practic, noi, la I.A. Aro Campulung, trebuia sa facem un automobil prezidential care sa fie pus la dispozitia cuplului Ceausescu Nicolae si Ceausescu Elena la deplasarea lor in tara si pentru protocolul cu delegatiile straine care vizitau oficial Romania. Masina s-a realizat in Atelierul de Prototipuri in anul 1977,dupa un proiect realizat de personalul desemnat in mod special.
Stateam efectiv cu pistolul la tampla, Colonelul Boldea, de la Securitate, statea langa noi cu arma la brau, ca nu care cumva sa sabotam te miri ce, sa punem un surub invers, iar noi lucram efectiv asa (…). doua saptamani, ultimele, asa am lucrat…Nici acasa nu mai mergeam. Imi aducea nevasta mancare la fabrica. Doua saptamani am mancat din sufertas. Din cand in cand ne mai aducea cineva, din oras, salam si paine. Apa curgea la robinet, in fabrica, nu era nici o problema. De bautura nici nu se punea problema. Doua saptamani in afara de apa n-am gustat nimic”, povesteste inginerul Marian Badita, care a lucrat efectiv la realizarea acestei masini.
Masina s-a realizat pe structura de baza a automobilului ARO 24, care a fost semnificativ modificata pentru adaptarea la cerintele de protocol.