Tehnologiile si inovatiile noi nu vor disparea din industria auto. Fie pentru siguranta, distractie, utilitate sau pur si simplu inovatie. Pentru a aduce ceva nou acestei industrii, dezvoltatorii auto lucreaza constant. Majoritatea tehnologiilor noi au fost dezvoltate si aplicate pe masini in jurul ideii de siguranta, insa unele sunt menite sa revolutioneze industria automobilistica si industria transporturilor.
Airbag-uri care ajuta la franare
Airbag-urile, de cand au fost descoperite, s-au imprastiat intr-un mod eficient prin toata masina amplasandu-se astfel in masinile noi, la genunchi, lateral, sub noi, si chiar si in centurile de siguranta.
Mercedes lucreaza la un mod de a transforma un sistem pasiv de siguranta in unul activ prin intermediul airbag-urilor. Ei tintesc sa ajute la oprirea masinii inaintea unui accident, prin proiectarea unui airbag care sa se activeze sub masina. Airbag-urile fac parte din sistemul activ de siguranta si atunci cand senzorii determina un impact inevitabil, acestia se declanseaza. Vor dubla puterea de franare, avand o suprafata care genereaza frictiune, ridicand in acelasi timp masinile de la sol cu aproximativ 8 cm contracarand miscarea de aplecare in cazul unei frane bruste.
Cabina cu realitate augmentata
Chiar si in ziua de azi, exista o tehnologie disponibila pe unele masini de top care au display integrat in parbriz, sau cum i se spune, Head-up Display. In viitor se doreste un display imbunatatit si interactiv, in timp ce tehnologia curenta permite afisarea unor informatii simple.
Doar ganditi-va la o masina cu aceasta optiune care identifica obiectele din mers, va arata detalii si distanta ramasa pana la ele. Imaginati-va cum ar fi sa va apropiati prea repede de un automobil, iar masina dumneavoastra sa va atentioneze incercuind direct pe parbriz acel automobil cu rosu si afisand instructiunile optime pentru manevra de ocolire.
Constructorii declara ca se lucreaza intes la dezvoltarea unei astfel de tehnologii, insa nu doar pentru soferi. In viitorul nu foarte indepartat, printr-o pereche de ochelari speciali, tehnicienii vor avea posibilitatea sa analizeze motorul, identificand astfel orice problema si primind instructiuni pas cu pas spre solutionarea ei. In viitor pasagerii, folosind un geam cu touch-screen, vor avea posibilitatea sa urmareasca orice obiect din exteriorul masinii si sa afle informatii despre ele, sa faca zoom-in, si multe altele.
Masinile care comunica una cu alta
Companiile mari de masini din intreaga lume cerceteaza o noua tehnologie, numita “Vehicle-to-Vehicle communication” sau V2V.
Cum ar fi ca doua masini sa isi comunice locatia, viteza, directia de mers prin semnale wireless. Formand astfel o retea organizata de vehicule vorbarete, aceste doua masini transmit informatiile nu doar una catre cealalta ci si catre celelalte masini de pe strada.
Cercetatorii au mers mai departe, cu inca o tehnologie ce analizeaza comunicarea, V2I sau “Vehicle to Infrastructure”, o tehnologie care le permite masinilor sa comunice cu infrastructura. V2V impreuna cu V2I ar putea scadea riscul de accidente rutiere cu pana la 81%.
Masinile care se conduc singure
Ideea unui autoturism care se conduce singur nu este noua. Exista deja masini care se parcheaza singure, pastreaza distanta fata de autovehiculul din fata, franeaza in caz de urgenta, tin banda, vireaza la stanga sau la dreapta dupa cum e nevoie, accelereaza daca un autoturism se apropie cu viteza din spate etc.
Inginerii de la Google au testat in SUA modele de masini complet autonome pe mai bine de 320.000km de drumuri publice. Lasere, radare, camere pentru a procesa informatii despre mediul in care se afla si a gasi rute alternative procesand semnele de circulatie chiar dinainte ca ele sa fie vizibile sunt dotarile care fac masinile sa se conduca singure.
Gresala umana este cea care produce majoritatea accidentelor rutiere, insa cu aceasta tehnologie transportul ar putea fi revolutionat eliminand astfel 95% din accidentele de astazi.
Caroserie cu capacitate de stocare electrica
In urmatorii ani toate masinile ce vor iesii din productie vor fi hibride, apoi urmand cele electrice. Insa, momentan toate masinile hibride sau electrice au o mare problema ce reduce din autonomie cat si din puterea masinii. Bateriile sunt voluminoase si foarte grele.
In ciuda dezvoltarilor tehnologice din domeniul bateriilor care avanseaza din ce in ce mai mult, acestea sunt responsabile pentru o buna parte din greutatea masinilor hibrid. Aici intervine noua inovatie pe care s-ar putea sa o vedem pe noile masini hibride sau electrice. Caroseria cu capacitate de stocare electrica. Segmentele de caroserie pe care se fac teste sunt alcatuite din fibra de polimer si rasina de carbon, fiind suficient de puternice si pliabile pentru a fi folosite la constructia de masini.
Cu siguranta toate cele de mai sus sunt tehnologii ale viitorului, insa nu putem decat sa ghicim daca vor fi intr-un viitor apropiat sau indepartat. Progresele tehnologice sunt din ce in ce mai abundente, fapt care ne incarca cu optimism spre un viitor mai curat si mai organizat, spus intr-un cuvant, mai confortabil.