
Atenţie unde vă reparaţi maşina! Peste 10 mii de service-uri auto funcţionează ilegal în toată ţara, în garajele şi curţile unor aşa-zis mecanici care nu au niciun aviz de la RAR. Acest fapt este posibil ca urmare a protecţiei oferite acestora de către funcţionarii publici, de la primării până la Direcţia Generală Antifraudă Fiscală şi Poliţia Română, avertizează Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) şi Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), într-un comunicat de presă.
“În România, activităţile ce intră sub incidenţa Legii nr. 12/1990 (republicată) privind protejarea populaţiei împotriva unor activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii ilicite, se dezvoltă rapid la umbra „protecţiei” oferite de funcţionarii din primarii, de organele Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală, de organele controlului financiar şi de personalul Poliţiei Române, Jandarmeriei Române şi Poliţiei de Frontieră Române. Din statisticile Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente şi ale Federaţiei Operatorilor Români de Transport rezultă că, la nivel naţional, funcţionează peste 10.000 de unităţi de tip service neautorizate, ce desfăşoară activităţi ilicite de prestări servicii, cu încălcarea prevederilor legii”, precizează cele două organizaţii.
“Unităţile reparatoare neautorizate, ce aparţin persoanelor fizice, efectuează intervenţii la nivelul sistemelor de frânare, direcţie, suspensie sau reparaţii la nivelul şasielor şi caroseriilor, fără a oferi garanţii, utilizând piese auto de pe piaţa neagră, fără instrumente tehnice omologate şi verificate ISCIR, punând astfel în pericol viaţa şi integritatea fizică a participanţilor la trafic. Acest tip de unităţi reparatoare au înflorit pe fondul importului masiv de vehicule second-hand (odată cu eliminarea taxei de mediu), respectiv modului deficitar în care se efectuează inspecţia tehnică periodică -ITP, dar mai cu seamă din cauza inconştienţei autorităţilor ce refuză să îşi facă datoria şi să aplice legea. În acest context, este absolut firesc ca service-urile autorizate, ce îşi desfăşoară activitatea legal, să suporte greu presiunea concurenţei neloiale, căutând cu disperare soluţii pentru acoperirea deficitului de forţă de muncă ce a migrat masiv şi către această zonă a economiei subterane”, se menţionează în comunicat.
În jur de 11 mii de service uri au autoritaţie în România şi aproape tot atâtea funcţionează ilegal. Asta înseamnă mii de maşini care ies lunar pe şosele după reparaţii la sistemele de direcţie sau frânare fără nicio garanţie. În plus, de multe ori piesele folosite pot fi contrafăcute
Exact ca şi în cazul „pirateriei” din transporturile rutiere, cele două entităţi anunţă că fenomenul service-urilor care prestează servicii în mod ilegal este tratat de autorităţi cu maxim dezinteres, organele de control refuzand să acţioneze pentru combaterea acestuia, orientându-se în mod exclusiv în a controla şi sancţiona acei întreprinzători ce şi-au asumat plata taxelor şi impozitelor către stat, angajarea forţei de muncă cu forme legale şi autorizarea activităţii.
A.S.S.A.I. şi F.O.R.T. au solicitat Guvernului României, pe toate canalele oficiale, să ia măsurile necesare pentru aplicarea corespunzătoare a legii în privinţa tuturor activităţilor ilicite ce se promovează direct în mediul on-line însă, cu toate că situaţia este extrem de gravă, nu există până în prezent nici un rezultat concret, informează acestea.
Atentie!!!!! Specialiştii ne sfătuiesc să nu cădem în capcana costurilor scăzute. Un preţ mic ne poate costa viaţa noastră sau a celorlalţi. Piaţa neagră din acest domeniu înghite jumătate de miliard de euro anual.