Regulamentul general pentru protectia datelor personale (GDPR) ce a intrat in vigoare in 25 mai 2018, vine cu noi provocari pentru asiguratori. Conditiile impuse prin aceasta directiva europeana au consecinte importante si pentru consumatorii de asigurari. Trebuie mentionat ca eventualele brese sunt taxate si amenzile costisitoare poate afecta activitatea brokerilor din acest domeniu. Institutia care se va ocupa de respectarea masurilor GDPR este Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Activitatea principala a acesteia este de a se asigura ca este respectat Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice, prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestora. Trebuie mentionat ca acest regulament a fost creat pentru a proteja persoanele fizice de fraude si abuzuri ale unor companii. Implementarea conditiilor de protectie a datelor personale constituie o adevarata provocare pentru asiguratori, care vor fi obligati sa asigure mai multa transparenta si o comunicare mai buna cu clientii. Un fapt cert este ca, consumatorii de asigurari vor fi pusi la curent cu modul in care sunt stocate si folosite informatiile cu caracter personal. Conform directorului Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, Sorana MANTHO, procesul de implementare a masurilor va fi unul gradual, principalele aspecte ce trebuie intelese de consumatori fiind legate de drepturile acestora. Directorul UNSAR a atras atentia ca aceste regulament va avea repercusiuni asupra modului in care sunt gandite si vandute asigurarile, operatorii vor fi nevoiti sa ofere produse mai bine explicate. Aceasta este de parere ca inceputul va fi unul dificil pentru asiguratori care vor trebui sa acorde mai mult timp fiecarui client, dar si pentru clientii care vor trebuie sa se inarmeze cu rabdare pentru a intelege valoarea acestei masuri. Acelasi subiect a fost analizat cu atentie se ide Dorel DUTA, Presedintele al Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari din Romania, care a declarat: “GDPR aduce schimbarea unei serii de procese interne, modificari in comunicarea cu clientii, noi proceduri si masuri mai stricte in securitatea datelor. Cred ca toate companiile vizate de GDPR din piata de asigurari au implementat noi proceduri si masuri de securitate a datelor si fac eforturi continue de adaptare a proceselor operationale… Cred insa ca, cel putin in piata de asigurari, vor mai exista ajustari ale proceselor operationale pe parcurs, intrucat acestea devin mai laborioase si sunt necesare mai multe documente” Presedintele PRBAR, Viorel Vasile este de parere ca era GDPR aduce si noi reglementari care vor creste gradul de complexitate in procesul de incheiere a unei polite de asigurari, indiferent de tipul acesteia. Conform acestuia fiecare polita semnata va fi precedata de un document care sa ateste siguranta datelor cu caracter personal. Din perspectiva acestuia Regulamentul (UE) 2016/679 este o provocare pentru asiguratori, brokeri si pentru clienti, insa este de parere ca masurile organizatorice luate vor preveni eventualele blocaje.
Regulamentul General de Protectia Datelor cuprinde:
- dreptul la informare
- dreptul de a avea acces la datele personale
- dreptul de modificare a datelor, in cazul in care acestea au fost procesate gresit.
- dreptul de a restrictiona prelucrarea datelor
- dreptul de a porta datele
- dreptul la opozitie
- dreptul de a nu fi supus unor decizii automate