Soferii care lucreaza pentru firme care detin aplicatiile de ridesharing, pentru a obtine venituri, vor putea sa transporte persoane cu masina numai in anumite conditii.
Conform unui proiect de act normativ care va ajunge curand la votul Senatului, cu propunere de adoptare.
Spre deosebire de varianta aparuta in dezbatere publica, forma proiectului ce va fi votata prevede ca soferii vor fi obligati sa foloseasca aparate de marcat si sa dea clientilor bonuri fiscale.
În cazul în care se încasează direct de la pasager, integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea serviciului prestat, operatorul de transport alternativ (proprietarul mașinii – n. red.) are obligația de a utiliza aparat de marcat electronic fiscal (…), de a emite și înmâna bon fiscal pasagerului, precum și de a emite factură la solicitarea acestuia”, scrie în noul proiect.
Inițial, documentul prevedea că pasagerilor le vor fi emise, direct în aplicația de ridesharing, documente electronice care să fie echivalentul chitanțelor fiscale. Practic, nu se făcea nicio referire la case de marcat și bonuri fiscale.
De asemenea, senatorii au mai operat modificări și la condițiile în care vor putea fi folosite mașinile de către șoferi. Astfel, vechimea maximă va fi de zece ani, nu de 15 ani, iar inspecția tehnică periodică va trebui făcută o dată la șase luni, nu o dată la un an. Pe deasupra, propunerea legislativă prevede că veniturile șoferilor vor fi impozitate în conformitate cu Codul fiscal, însă fără să se facă precizări exprese în acest sens.
Noile prevederi mai spun ca nu vor putea lucra pentru aplicatiile de ridesharing acei soferi care au avut permisul auto suspendat in ultimii cinci ani pentru ca au condus bauti sau drogati, ori pentru ca au fost implicati in accidente rutiere in care au ranit sau omorat persoane.
In rest, proiectul prevede in continuare ca soferii care se ocupa de transportul alternativ de tip ridesharing vor fi obligati sa aiba un certificat de atestare profesionala pentru transportul de persoane in regim de inchiriere. Documentul va putea fi obtinut de la Autoritatea Rutiera Romana.
Cand va intra in vigoare noua Propunere Legislativa?
Propunerea va intra in vigoare doar daca este adoptat de Camera Deputatilor, indiferent de votul sentaorilor. Actul normativ adoptat de deputati va ajunge pe masa presedintelui Romaniei pentru promulgare, dupa care va fi publicat in Monitorul Oficial, abia apoi, aceste modificari legislative se vor aplica. Pana atunci, soferii se raporteaza legislatiei in vigoare la aceasta ora.
Anul trecut, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis ca Uber este o firma care ofera servicii de transport si ca poate fi obligata sa se autorizeze la nivelul fiecarui stat membru al Uniunii Europene. Acesta este, practic, motivul pricipal pentru care a fost initiat proiectul de lege aflat aproape de votul favorabil al Senatului.