
Cum sa conduci cel mai bine pe zapada. Multi dintre soferii romani nu sunt pregatiti sa conduca iarna.
In lunile decembrie, ianuarie si februarie au loc cele mai multe accidente rutiere de pe parcursul unui an, 6000, in total, conform statisticilor.
Expertii sunt de parere ca soferii sunt nepasatori atunci cand pleaca la drum. Nu se informeaza la starea vremii, de drumurile blocate, etc.
Un alt factor de risc este acela ca masina nu este echipata corespunzator si faptul ca are parbrizul murdar.
”Iarna este sezonul accidentelor, cand oamenii pleaca la drum fara a-si lua masuri de siguranta, pur si simplu nu-si deszapezesc masina sau o deszapezesc extraordinar de sumar: doar in dreptul oglinzii acolo, un ochean si doar prin parbriz, in dreptul conducatorului auto, tot un ochean mic, ca la tanchisti”, spune pilotul Sorin Ene.
Principala problema cu care se confrunta soferii pe timp de iarna este vizibilitatea redusa. Asadar, primul lucru inainte sa plecam la drum este sa stergem oglinzile, foarte, foarte bine, parbrizul, iar luneta sa fie total dezaburita. Odata ce ne urcam in masina mai facem cateva verificari, pornim climatizare dupa care stergatoarele.
”Daca masina nu este curatata de zapada exista riscul ca bucati de zapada sau gheata care s-ar afla pe autoturism sa ajunga, din pacate, pe alte autoturisme, sa produca daune sau chiar accidente. Inainte de a pleca la drum, sa se informeze cu privire la starea traseului pe care urmeaza sa se deplaseze”, declara Georgian Dragan, purtator de cuvant al IGPR.
Pilotul Sorin Ene ii indeamna pe soferi sa aiba intodeauna rezervorul plin, iar la fiecare suta de kilometri, sa realimenteze.
Cateva reguli importante de condus pe zapada.
- Plecarea de pe loc este recomandat a se efectua cu accelerare usoara, dozand forta de apasare a pedalei, accelerarea puternica va determina patinarea rotilor, chiar daca avem anvelope de iarna;
- In timpul deplasarii, pastrati o distanta suficienta fata de autovehiculul din fata, astfel incat sa puteti frana in conditii de siguranta;
- Acordati atentie sporita perioadelor in care temperatura este apropiata de zero grade Celsius (-30 C pana la +30 C );
- Virajele pot reprezenta un potential pericol atunci cand carosabilul este alunecos. Reduceti viteza suficient inainte de intrarea in curba, astfel incat sa puteti trece in siguranta;
- Derapajul este o situatie cu care ne puteam confrunta pe timp de iarna, daca acesta apare pe punte fata , eliberati pedala de acceleratie, manevrati volanul in sens invers deraparii, retrogradati in treapta inferioara a cutiei de viteze si apasati usor frana pana cand obtineti controlul. Deraparea spatelui apare mai des in cazul masinilor cu tractiune pe spate si este foarte periculoasa. In aceasta situatie eliberati progresiv acceleratia si rotiti cu calm volanul in sensul deraparii, pentru a evita rotirea masinii, dar fara a actiona frana.
- La urcarea rampelor, utilizati cea mai mare treapta de viteza in care motorul inca trage, astfel incat sa diminuati puterea transmisa rotilor, reducandu-se astfel posibilitatea ca acestea sa se invarta in gol. Incercati sa pastrati o viteza constanta. La coborarea pantelor, utilizati cat mai mult posibil frana de motor;
- Acordati atentie sporita pietonilor aflati in apropierea caii de rulare, indeosebi in zonele intens circulate. Acestia pot aluneca si pot ajunge in fata masinii;
- Evitati sub orice forma alte activitati atunci cand va aflati la volan (discutii telefonice – chiar daca folositi car-kit maini libere, setari sau reglari radio-CD, ceas, GPS, etc.)
La fel de important: ajutati-i pe alti soferi aflati in dificultate! Ganditi-va ca ati pute fi in locul lor.