
Unul din patru soferi circula fara RCA valabil. Consiliul Concurentei: am propus ca politele RCA sa fie incheiate pentru 6 si 12 luni .
Aproximativ un sfert dintre masinile aflate in circulatie nu au RCA valabil. De vina pentru aceasta situatie ar fi faptul ca proprietarii au incheiat polita pentru o perioada foarte scurta – o luna, uitand sa o reinnoiasca. „ O problema o constituie reducerea gradului de cuprindere in RCA cauzata, probabil, de existenta politelor de asigurare cu durata foarte scurta. Sunt destul de multe masini in circulatie (aproximativ un sfert), care nu au RCA valabil, pentru ca proprietarii au incheiat polita pentru o perioada foarte scurta – o luna, iar apoi au uitat sa o reinnoiasca. Ca urmare, noi am propus ca politele RCA sa se poata incheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, iar pentru o perioada de la o luna la 12 luni, multiplu de o luna, pentru persoanele juridice”, a declarat Consiliul Concurentei. Din analiza datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), Consiliul sustine ca se observa o evolutie favorabila a indicatorilor specifici sectorului RCA. El mai mentioneaza ca prin implementarea noului pachet legislativ din domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila au fost eliminate, in mare parte, defectiunile care au condus, in anii anteriori, la dezechilibre intre cererea si oferta de pe piata. De exemplu, a scazut valoarea ratei combinate si, in acelasi timp, s-a imbunatatit lichiditatea societatilor de asigurare, totalul activelor depasind nivelul obligatiilor pe termen scurt.
Ce recomanda consiliul concurentei pentru o functionare mai buna?
Autoritate de concurenta s-a implicat in procesul de avaluare a cauzelor care au determinat aceste dezechilibre facand o serie de recomandari pentru functionarea mai buna a pietei. Acestea ar fi:
- Introducerea posibilitatii de compensare directa
- Implementarea unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune si de suferinta pricinuita de un accident auto, in vederea crearii unui punct de referinta pentru instantele de judecata in cazul acordarii despagubirilor morale pentru vatamari corporale si deces.
- Luarea in calcul a clasei bonus/malus a istoricului soferului, nu doar a combinatiei unice sofer-vehicul.
Consiliul Concurentei, deasemenea, mentioneaza si utilizarea tehnologiilor de tip telematics in determinarea primei RCA;
- unirea datelor statistice la nivelul pietei si raspandirea acestora.
- asigurarea accesului la cazierul de conducator auto.
- interconectarea bazei de date CEDAM cu Directia Regim Permise de Conducere si Inmatricularea a a Vehiculelor (DRPCIV) in vederea cresterii gradului de cuprindere in asigurare a RCA, prin verificarii incrucisate.
- declararea la emiterea politei a tuturor soferilor uzuali ai vehiculului (in vederea evaluarii mai precise a riscului de dauna).
Evolutia primelor va fi diferita de la caz la caz, in urma introducerii acestei prevederi. In unele cazuri, in care riscurile cresc, primele vor fi mai mari, iar pentru cazurile in care riscurile se diminueaza, primele vor fi mai mici. Desi preluate in legislatie, o parte dintre aceste recomandari , nu se aplica inca. Consiliul Concurentei sustine ca mai sunt cateva aspecte care creeaza ingrijorarii. Una dintre acestea o reprezinta cea mentionata anterior, respectiv ca aproximativ un sfert dintre masinile aflate in circulatie nu au RCA valabil pentru ca proprietarii au incheiat polita pentru o perioda foarte scurta – o luna – uitand sa o rainnoiasca. Totodata institutia precizeaza ca pretul politelor RCA se stabileste in mod liber pe piata, de catre fiecare asigurator in parte, pe baze statistice si tinand cont de capacitatea de subscriere a riscurilor. ASF, in calitate de autoritate de supraveghere si reglemntare in domeniul asigurarilor, poate verifica in ce masura o eventuala majorare a primelor RCA este justificata de cresteri ale unor componente de cost.