Avem mai jos un top 10 masini cu cateva modele produse la noi in tara care ar putea fi considerate deja automobile de istorie pentru ca au mai mult de 30 de ani de la aparitie.
- OLCIT
Oltcit Craiova a apărut în urma unui parteneriat între autoritățile de stat (guvern) române și producătorul francez de automobile Citroën si au scos pe piata o serie de modele inovatoare.
Masina a aparut din dorinta lui Ceausescu de a oferi romanilor o masina mai mica decat Dacia, special conceputa pentru oras. In plus, Oltcit trebuia sa fie o masina economica si incapatoare.
- ARO
ARO (Auto România) a fost un producător de vehicule de teren din Campulung Muscel, România. Și-a început producția în 1957 și a produs peste 380.000 de vehicule, dintre care două treimi au fost exportate în peste 110 țări (înainte de 1989 90% din producție a fost exportată).
- IMS
Primul model a fost IMS-57; un număr total de 914 vehicule au fost fabricate între 1957 și 1959, majoritatea asamblate manual. Inspirat după vehiculul rusesc GAZ 69, avea următoarele caracteristici: caroserie cu două uși și prelată, motor de 3260 cc pe benzină, 50 CP (37 kW) la 2.800 rpm, viteză maximă 80 km/h și un consum de carburant de 24 l/100 km. Șasiul în stare funcțională era testat pe ruta Campulung Colibasi după care era carosat, vopsit și finisat la Fabrica de Autoturisme Pitești. Printre alte ciudățenii, IMS-57 avea ștergătoare de parbriz manuale.
- ARO 10
ARO 10 a fost un vehicul off-road românesc produs de ARO între 1980 și 2006, considerat fratele mai mic al lui ARO 24. Au fost folosite componenete/piese dela Dacia 1300, cum ar fi motoarizare sau puntea față, fiind inspirat după Renaul Rodeo și Citroen Mehari.
- DACIA 1300 PICK UP
Dacia Pick-up (sau Dacia Papuc așa cum a fost denumită popular) este gama de automobile pick-up fabricată de uzina Dacia. Acestea au fost singurele modele din seria 1300 care s-au mai produs la uzină după lansarea Daciei Logan. Acestea au avut la bază modelul Renault 12 dezvoltat la începutul anilor ’70 de constructorul francez de automobile Renault. Doar 1655 masini de acest gen au iesit pe poarta fabricii. Cele mai multe exemplare au fost exportate, mai ales in Argentina si Columbia.
6. Renault Estafette
Din dorinta lui Ceausescu, aceasta utilitara a fost produsa, , la Mioveni. Din pacate insa, masina nu s-a bucurat deloc de success la noi in tara, asa ca dictatorul a hotarat, la scurt timp, sa abandoneze ideea. Masina s-a construit intre anii 1975 si 1978 in numar de 642 de exemplare.
- DACIA SPORT
Modelul ajuns în vogă nu doar pentru tineretul acelor ani, ci mai ales pentru competițiile auto românești ale vremii (n.r. – ponderea Daciei Sport în campionatul național de raliuri ajunsese la aproape 20%) s-a produs în 5.500 de exemplare, în decursul unei perioade care abia a depășit un deceniu. Vânzările acestui model însă au fost scăzute, datorită prețului prea mare, a unor defecte de fabricație, a unor erori de fabricare ( spațiu interior insuficient, portbagaj inutilizabil). Producția a fost oprită deoarece în anii 90 intrau pe piața românească diverse automobile sport la mâna a doua, iar dacia era necompetitiva.
Modelul sport s-a fabricat intre 1981 si 1992.
Acest model s-a fabricat in mii de exemplare, si a fost unul dintre cele mai de succes modele de la Dacia. Avea un motor relativ puternic fata de predecesoarea Dacia 1300, detinea cute de viteza cu 5 trepte si cateva modificari de ordin estetic importante, printre care farurile rotunde duble.
Modelul dispunea de aparat radio, lunetă cu dezaburire, spălător electric de parbriz, frâne cu dublu circuit (servofrână pe anumite modele), oglindă exterioară și pe partea dreaptă (pe anumite modele) și scaune cu tetiere, iar spațiul pentru pasagerii din spate era mărit cu 8 cm.
- DACIA 1300
Masina a fost fabricate in diverse tipuri de caroserii: sedan, break si pickup, dar au exista si variante de caroserii utilitare.
Inițial, modelul dispunea de o singură caroserie berlină cu 4 uși și 5 locuri. Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1.289 cmc ce dezvolta 54 de cai putere, o viteză maximă de 144 km/h și consumul de 7,0 litri.
- DACIA 1100
Dacia 1100 a fost primul model de autoturism produs de producătorul român de automobile Dacia S.A.. Modelul a fost comercializat între anii 1968 și 1971 și a fost un model intermediar până la intrarea în producție a modelului 1300. Dacia 1100 era bazată pe Renault 8, o berlină cu tracțiune și motor pe spate. Primul automobil ieșit pe poarta fabricii a fost făcut cadou președintelui Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu
Primul exemplar de Dacia 1100, condus de Ceaușescu la lansare, există și azi, făcând parte din colecția de vehicule cu interes istoric deținute de ACR, Automobil Clubul Român.