O masura intrata in vigoare inca din 2016 permite soferilor pagubiti in diferite accidente auto sa poata circula cu masini inchiriate, decontate prin RCA-ul soferului vinovat, pe durata perioadei in care autoturismul personal se gaseste in service pentru reparatii. Proprietarii de service-uri care doresc sa isi fidelizeze clientii au inceput sa faca cunoscuta aceasta optiune. Masura este extrem de apreciata in special in cazurile in care autoturismele sunt avariate grav si perioada de remediere a defectiunilor este una de durata. In baza normei 20/2017 introduse de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), pagubitii privati de autoturisme, pot utiliza unele inchiriate, decontate prin intermediul asigurarii RCA a celui vinovat de accident. Aceiasi norma prevede ca persoanele care nu doresc sa foloseasca masinile inchiriate puse la dispozitie de firma de asigurari, pot beneficia de decontarea costurilor pentru transport in timpul in care masina personala se gaseste in service.
Care este perioada maxima in care poti beneficia de aceste servicii
Conform actului normativ exista o perioada maxima in care soferii pot beneficia de acest serviciu, in acest sens Alexandru Neacsu, consilier in daune si asigurari sustine ca: “Perioada maxima de indisponibilitate reprezinta timpul normal de reparatie impartit la 4. Despagubirile vor fi acordate doar pentru o parte din acesta perioada, urmand sa rezulte o diferenta de pret neacoperita de asigurator care in opinia noastra este in sarcina persoanei pagubite.” Un aspect ce trebuie mentionat este faptul ca masura este in vigoare de mai bine de un an, insa putin soferi o cunosc si au beneficiat de prevederile ei, companiile de asigurare omitand de cele mai multe ori sa o mentioneze la incheierea politelor de asigurare. Aceasta masura aduce beneficii soferului pagubit, care nu are de suferit din pricina reparatiilor dar si companiilor care ofera servicii de inchirieri de autoturisme, care de altfel au si inceput o campanie mai agresiva de promovare a acestei norme. In ultimul timp tot mai multe companii de inchirieri colaboreaza cu service-urile auto in vederea familiarizarii articolului 25 din norma 20/2017, oarecum necunoscuta publicului larg pana de curand. Conform reprezentantilor firmelor de inchirieri, serviciile oferite in aceste situatii sunt echivalente cu cele puse la dispozitie pentru inchirierile de zi cu zi, care prevad norma nelimitata de kilometri si asistenta gratuita 24 de ore din 24. Un alt avantaj pentru pagubit este faptul ca poate beneficia de masina pe perioada reparatiilor, fara a mai fi pus in fata unor pasi birocratici complicati, intregul proces desfasurandu-se intre compania de inchirieri si cea de asigurari.
Aceasta masura este prevazuta in Art. 25 din Norma 20/2017 emisa de Autoritatea de Supraveghere Financiara:
(1) Prejudiciile reprezentand consecinta lipsei de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv inlocuirea temporara a acestuia, sunt stabilite:
- a) pe baza documentelor justificative din care rezulta costurile de inlocuire temporara a vehiculului avariat cu un vehicul de o clasa similara ori inferioara, inchiriat de la entitati autorizate cu acest obiect de activitate; sau
- b) pe baza documentelor justificative din care rezulta costurile privind transportul zilnic suportate de catre persoana prejudiciata, fara ca acestea sa poata depasi costurile prevazute la lit. a).
(2) Perioada maxima pentru calcularea lipsei de folosinta este:
- a) perioada de indisponibilitate a utilizarii vehiculului avariat ca urmare a starii tehnice, inclusiv in situatia in care asiguratorul RCA efectueaza cercetari suplimentare, si se calculeaza de la momentul efectuarii constatarii avariilor si introducerii vehiculului in reparatie;
- b) perioada cuprinsa intre data constatarii avariilor si data inaintarii ofertei de despagubire, in situatia daunei totale economice.
(3) Neefectuarea constatarii din culpa asiguratorului RCA, in termenul prevazut la art. 18 alin. (4), indreptateste persoana prejudiciata sa solicite plata despagubirii pentru lipsa de folosinta, din momentul depasirii termenului de constatare pana la data efectuarii acesteia. (4) In cazul reparatiei vehiculului avariat, perioada maxima de indisponibilitate reprezinta timpul normal de reparatie transformat in zile de lucru prin impartirea la patru a timpului normat de reparatie, la care se adauga orice intarziere nejustificata cauzata de catre asiguratorul RCA.
Buna ziua.
Sa va prezint realitatea in privinta Art. 25 din Norma 20/2017.
Conform Art. 25 alin 4 din norma ASF 20/2017, conform formulei de calcul, in realitate asiguratorul nu despagubeste decat aproximativ 10% din perioada indisponibilizarii, perioada in care s-a inchiriat autoturism de catre persoana pagubita.
Iar asiguratorul nici nu poate fi sanctionat de catre ASF pentru depasirea termenului de 3 zile de efectuare a aconstatarii, deoarece el despagubeste dar in realitate la o valoare de 10% din valoarea inchirierii.