
In urmatoarele luni, soferii din Romania ar putea trai cea mai mare schimbare din ultimii 20 de ani. Nu vorbim doar despre „inca o modificare de lege”, ci despre o reasezare profunda a felului in care statul vede preventia, controlul si responsabilizarea in trafic. Daca in ultimul deceniu accentul a fost pus pe sanctiunea punctuala, acum directia se muta pe monitorizarea reala a comportamentului in timp, digitalizarea totala a procedurilor, mai putine drumuri la politie, mai putina hartogaraie si, in final, mai mult focus pe ceea ce chiar omoara oameni: alcoolul, drogurile si viteza excesiva.
Romania a fost ani la rand in primele locuri din UE la decese pe sosele. Nu suntem doar intr-o criza de disciplina, ci intr-o criza de sistem. Proiectul „Siguranta in Trafic” promite sa schimbe aceasta paradigma, inspirandu-se din tarile vecine care au redus drastic mortalitatea rutiera prin tehnologie si predictibilitate. Avand in vedere faptul ca sistemul va putea fi pus curand in functiune, achizitionarea unei asigurari nu mai este o optiune, ci o obligatie reala pentru toti soferii, iar mai nou si pentru cei care folosesc biciclete sau trotinete electrice de mare viteza.
Ce inseamna monitorizarea vitezei medii si de ce schimba jocul
Punctul cu adevarat strategic este conceptul de viteza medie pe sector, folosit deja in Austria, Spania, Bulgaria, Elvetia si Italia. Practic, nu mai poti „mima” respectarea legii incetinind doar in dreptul camerelor sau al radarelor. Sistemul va calcula timpul de parcurgere intre doua camere, iar daca, matematic, rezulta ca ai depasit viteza legala, amenda apare, indiferent cate frane bruste ai dat pe parcurs. Pe intelesul tuturor, se va monitoriza comportamentul real al soferilor.
Si asta va schimba mult felul in care oamenii conduc. Deja, in tarile unde exista sistemul “Segment speed control”, soferii au ajuns sa pastreze constant limita legala, pentru ca nu mai este „o ruleta cu noroc” de cateva secunde, ci o monitorizare obiectiva, intinsa pe minute intregi.
Important este faptul ca masura nu este conceputa pentru a strange mai multe amenzi, ci pentru a preveni opririle bruste, franarile violente si „exploziile de viteza” intre radare – acolo unde se produc cele mai multe accidente.
Totul online: de la declararea accidentelor pana la predarea permisului
Digitalizarea propusa este masiva si, daca va fi implementata corect, ii va scapa pe soferi de un volum urias de timp pierdut.
- accidente fara victime, declarate online direct pe platforma HUB — fara prezentare fizica, fara cozi, fara drumuri la birouri;
- permise care pot fi predate virtual, iar in timpul controlului, documentele digitale pot fi aratate direct agentului, de pe telefon;
- camerele existente (ale primariilor, CNAIR si politiei) vor fi integrate intr-o singura infrastructura. Sistemul e-SIGUR va permite datelor inregistrate sa circule, sa se coreleze si sa fie procesate mai rapid.
Diferenta pentru soferi apare si la RCA
Mai putina birocratie inseamna si un flux RCA mai eficient si mai rapid. Daca accidentul minor se declara online, cu document digital generat automat, timpii de intrare in procesul de reparatie scad semnificativ. In plus, sistemele de date integrate (camere, istorice, rapoarte) pot duce spre o forma mai corecta de tarifare, asa cum, in multe tari, comportamentul de condus are deja un impact real asupra pretului RCA.
Romania nu este acolo inca, dar, odata cu aparitia noului sistem de viteza medie, exista premise reale ca, in cativa ani, sa vedem polite RCA legate de profilul de condus, nu doar de cilindrii si varsta. Un calculator RCA online va putea oferi rapid cele mai bune oferte si o livrare aproape instantanee, fara drumuri sau alte costuri ascunse. Asadar, responsabilitatea devine prioritara atat pentru tine, cat si pentru ceilalti participanti la trafic.
Aceasta reforma poate parea dura, dar este orientata catre viitor si spre protejarea vietilor. Daca Romania vrea sa iasa din zona rosie europeana, nu putem ramane in paradigma in care traficul este o jungla, iar legea, o loterie. Tehnologia nu „vaneaza”, ci ordoneaza.
Cu aceste masuri, Romania poate face in doi ani saltul pe care alte state din Vest l-au facut in zece. Acesta este momentul in care schimbarea poate fi reala.
Pe blogul Romasig vei fi mereu la curent cu toate noutatile, astfel incat sa iei act la timp de toate modificarile legislative, pentru a te bucura de drumuri line si sigure, mai ales cand te intorci acasa la cei dragi.



