
Reguli mai aspre la Inspectia Tehnica Periodica (ITP)din 2019.
Schimbari importante in 2019 privind Inspectia Tehnica Periodica (ITP) la care soferii trebuie sa-si aduca masinile. O modificare majora este aceea ca posesorii de masini mai vechi de 12 ani vor fi nevoiti sa treaca prin ITP in fiecare an, nu odata la doi ani cum era prevazut pana acum.
In schimb, autovehiculele destinate transportului de persoane care au, in afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri pe scaune, cele folosite ca taxi sau pentru inchiriere, precum si cele pentru scoala auto care au, in afara locului conducatorului, mai mult de 8 locuri, trebuie sa treaca ITP-ul la sase luni.
Pentru masinile noi ITP-ul se va face la trei ani, nu la doi, asa cum stabilea legislatia anterior. Termenul pentru efectuarea primei inspectii se socoteste de la data primei inmatriculari, iar pentru urmatoarea inspectie tehnica periodica, de la data celei precedente.
Autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane se supun primei inspectii tehnice periodice la un an, dar doar daca la data primei inmatriculari in Romania au fost noi.
In urma ITP-ului,autovehiculele trec de inspectie doar daca au, cel mult, defecte minore. Defectele majore sau cele periculoase nu trec inspectia tehnica periodica, iar proprietarii sunte nevoiti sa le remedieze in cel mult 30 de zile.
Cele trei categorii de defecte sunt urmatoarele:
- Deficiente minore: deficientele care nu au un efect semnificativ asupra sigurantei vehiculului sau impact asupra mediului si alte neconformitati minore, de exemplu placutele de inmatriculare deteriorate, pedala de franare uzata, lipsa capacului de la rezervor, etc;
- Deficiente majore: capabile sa compromita siguranta vehiculului, sa aiba impact asupra mediului sau sa-i puna in pericol pe ceilalti participanti la trafic, de exemplu: lipsa numarului de inmatriculare, servofrana deteriorata, neactionarea franei pe una sau mai multe roti, lampile de franare lipsa, etc;
- Deficiente periculoase: care constituie un risc direct si imediat la adresa sigurantei rutiere sau care au un impact asupra mediului,precum: uzura excesiva a discurilor de frana, jocul excesiv la volan, jocul excesiv la rulmentii rotii sau scurgerile de combustibil;
Un alt aspect de care sa tina cont orice sofer este ca, in situatia in care expira ITP-ul, inmatricularea este suspendata automat, iar daca un conducator auto circula cu ITP-ul expirat risca inca o amenda pentru lipsa ITP-ului valabil, cat una si pentru condusul in timpul suspendarii inmatricularii, valoarea total amenzii putand ajunge la 5.800 de lei.