Perioada în care vehiculele abandonate pot sta pe domeniul public se va înjumătăţi! Perioada in care vehiculele pot sta nefolosite in parcare a fost redusa considerabil.
Plenul Camerei Deputatilor a adoptat, miercuri, un proiect de lege care prevede ca pot fi incluse sub incidenta Legii 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fara stapan sau abandonate si autoturisme inmatriculate in strainatate.
Iniţiativa are ca obiect de reglementare şi scurtarea de la un an la şase luni a perioadei în care vehiculele pot rămâne neutilizate în parcările publice şi introducerea dovezii de achitare a taxelor auto, a amenzilor şi a dovezii efectuării ITP-ului de către proprietar/deţinător legal în termen de 5 zile de la primirea somaţiei. Amenda va fi cuprinsă între 1.000 și 2.000 de lei in caz de ne revendicare a vehiculului.
De asemenea, este prevăzută obligația autorităților de a înmâna sau, în cazuri excepționale, afișa la domiciliul sau sediul proprietarului sau deținătorului legal al vehiculului, deoarece nu întotdeauna scrisoarea recomandată poate ajunge la proprietar, fie pentru că acesta nu locuiește unde are adresa de domiciliu, fie din alte motive.
Potrivit proiectului de lege, „vehicul fără stăpân” este vehiculul de orice categorie, fără plăcuţă de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, ori înmatriculate în străinătate, staţionat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, al cărui proprietar sau deţinător legal este necunoscut. „Vehicul abandonat” este vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale de cel puţin 6 luni, al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu respectă condiţiile legale pentru a circula pe drumurile publice.
Cat timp permite legea, la ora actuala, parcarea autovehiculelor.
La ora actuală, legea permite parcarea acestor vehicule pe domeniul public pentru o perioadă de un an înainte de a fi considerate ca fiind „fără stăpân”.
O mare dificultate, arată autorii proiectului, constă în faptul ca există proprietari care nu utilizează vehiculele perioade indelungate, de ordinul anilor de zile, dar nu doresc sa rezolve problema și declară că vehiculul nu este abandonat, nedorind să renunțe, deși, de cele mai multe ori, acesta nu poate fi pus în circulație, ocupă spațiu în parcări sau pe străzi și creează astfel obstacole în traficul rutier și pietonal.
“Din cauza acestor lacune legislative, în foarte multe orașe din România rămân mii de vehicule abandonate care ocupă spații de parcare ce ar putea fi folosite de alte vehicule ce participă activ la mobilitatea cetățenilor. Doar în București se află aproximativ 3.000 de mașini abandonate identificate, dar încă neridicate de autorități din varii motive (…). Și in Brașov, conform autorităților locale, există aproximativ 300 de autovehicule abandonate încă neridicate, iar in Galați, doar anul acesta, printr-un acord făcut între Poliția Locală și Primărie au inceput să se ridice vehiculele abandonate pe domeniul public al statului”, declara autorii proiectului, care adaugă că, dat fiind numărul mare de etape pe care autoritățile sunt obligate să le parcurgă, se ajunge ca ridicarea unui singur vehicul să dureze până la 4 luni.
Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie promulgat de șeful statului.