Impozitul auto va creşte exponenţial pentru maşinile vechi. Măsura are ca scop retragerea mai rapidă din circulaţie a maşinilor poluante, anunță Ministrul Mediului, Tanczos Barna.
Românii importă atât de multe mașini second hand vechi, încât parcul auto național are o vârstă medie de 12 ani. În România, peste jumătate dintre mașinile care circulă liber pe străzi au o vârstă de peste 15 ani, iar o majoritate covârșitoare (80%) au peste 10 ani. Cu alte cuvinte, întreaga țară în loc să circule cu mașini sigure și nepoluante, așa cum ar trebui, circulă cu rable demne de un cimitir auto. Astfel, alături de alte țări din Est, România este unul dintre cimitirele de mașini vechi ale Europei.
Un BMW vechi sau o Dacie nouă?
Va fi necesară introducerea unui impozit majorat pentru maşinile vechi, dar şi măsuri de ajutor pentru ca cei vulnerabili să-şi poată cumpăra maşini noi, nepoluante. Acesta este singurul mod pentru a schimba această situație, declară Tanczos Barna, ministrul Mediului. Iar daca măsurile financiare preconizate vor deveni împovărătoare, cei care declară acum că preferă să cumpere un BMW vechi decât o Dacie nouă s-ar putea să regrete mai târziu această decizie.
În studioul România TV, Tanczos Barna a declarat: „Media de vârstă a maşinilor pe stradă este de 12 ani. România nu va scăpa de măsuri prin care să descurajeze acest comportament. Nu vorbesc de persoanele care sunt în imposibilitatea de a cumpăra o maşină nouă. Vorbesc despre acele persoane care îşi pot cumpăra o maşină mai mică, dar mai puţin poluantă. Eu, statul român, voi descuraja prin impozit, vor creşte impozitele la aceste maşini. Cei sensibili social vor fi ajutaţi de stat”.
Programul Rabla va fi modificat.
De asemenea, pentru a sprijini categoriile defavorizate în speranța de a-și cumpăra o nouă mașină mai puțin poluantă, inslusiv Programul Rabla va fi modificat. „Inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto. Este o decizie asumată la nivelul Guvernului, odată cu negocierea PNRR (planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – n. r.). Comisia ne-a recomandat să găsim o soluţie pentru maşinile mai vechi de 15 ani. Este o măsura asumată de Guvern prin faptul că am mers mai departe pe această linie cu infrastructura de transport finanţată parţial prin PNRR şi o asumare de reformă în acest domeniu. Va exista pentru maşinile mai vechi de 15 ani cu siguranţă o măsură într-un timp relativ scurt. Se discută acum la nivel guvernamental cu ministerele de resort care ar fi varianta” declară Ministrul Mediului.
„Nu e tot timpul o problemă de abordare personală. Pentru aceste abordări personale incorecte, soluția este impozitarea. Dacă cineva merge cu o mașină de 20.000 de euro, veche de 15 ani, și și-ar permite o mașină mai puțin poluantă, dar de altă clasă și de alt nivel, acolo soluția este impozitarea, descurajarea. Dar pe partea socială, acolo unde cineva și-ar dori foarte mult o mașină nouă, dar nu își permite și bugetul familiei nu îi permite să își asigure propria mobilitate la care are dreptul ca cetățean și nu are veniturile respective, statul trebuie să vină în sprijinul lor”, transmite Ministrul Mediului, Tanczos Barna.