Contractul de vânzare-cumpărare al unui mijloc de transport, pe lângă formatul clasic, fizic tipărit, va putea fi încheiat și în format electronic, potrivit unei ordonanțe publicate marți în Monitorul Oficial și care se va aplica de vineri. Astfel, în curând, contractul de vânzare-cumpărare auto va putea fi încheiat în format electronic atât între persoane cu domiciliul fiscal în România, cât și între o persoană care stă aici și una ce are domiciliul stabilit în străinătate, cu condiția aplicării pe document a unei semnături electronice.
La modul concret, OG nr. 8/2021, publicată marți în Monitorul Oficial nr. 832, prin care se aduc modificări Codului fiscal prevede că “actul de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport se poate încheia și în formă electronică și semnat cu semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică (…)”.
Chiar dacă măsura intră în vigoare vineri, deoarece trebuie completat întreg cadrul legislativ, inclusiv prin apariția unor norme de aplicare, e puțin probabil ca încheierea contractelor de vânzare-cumpărare auto să disponibilă din acel moment.
Indiferent dacă e vorba despre o tranzacție între două persoane cu domiciliul fiscal în țara noastră sau între o persoană rezidentă în România și una cu rezidență străină, acesta se va putea încheia în format electronic.
Pentru a se opera radierea, înregistrarea sau înmatricularea mijlocului de transport, atât de către persoana care va vinde, cât și de cea care va cumpăra sau de către persoana împuternicită, după caz, ordonanța stabilește că actul electronic de vânzare-cumpărare auto va trebui comunicat online autorităților.
După ce acești pași sunt completați, agenția fiscală de care aparține cel ce vinde mijlocul de transport va trebui să-i transmită acestuia sau persoanei împuternicite un exemplar completat al contractului de vânzare-cumpărare auto încheiat în formă electronică și semnat electronic. Același lucru se va întâmpla și-n cazul celui care cumpără.
Documentul completat se va transmite scanat, cu mențiunea „Conform cu originalul”, dacă agenția Fiscului nu va avea semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001.
În esență, contractul electronic de vânzare-cumpărare auto se va folosi astfel:
- un exemplar semnat electronic de ambele părți rămâne la persoana care înstrăinează vehiculul;
- un exemplar semnat electronic de ambele părți rămâne la persoana care dobândește vehiculul;
- un exemplar rămâne în arhiva organelor fiscale locale implicate;
- un exemplar se depune la organul competent privind înmatricularea/ înregistrarea/ radierea mijloacelor de transport.
În OG scrie și “În cazul unei hotărâri judecătorești care consfințește faptul că o persoană a pierdut dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport, aceasta se poate depune la organul fiscal local în formă electronică sub formă scanată cu mențiunea letrică ”Conform cu originalul” și semnată electronic (…) de către contribuabil”.
Începând cu data de 3 septembrie, se vor aplica Prevederile OG 8/2021.