In noiembrie, un grup de parlamentari avenit cu propunerea plafonarii preturilor la RCA, care a atras reactii dure din partea reprezentantilor Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), care a sustinut ca proiectul nu este conform cu normele europene in materie de asigurari si nici cu prevederile Tratatului de Functionare al Uniunii Europene.
Ulterior, Consiliul Concurentei a oferit un punct de vedere pe marginea acestui subiect si a explicat care sunt efectele negative pe care plafonarea preturilor la RCA le-ar avea asupra economiei.
Plafonarea preturilor la RCA ar destabiliza piata asigurarilor auto
Documentul trimis de Consiliul Concurentei surprinde consecintele pe care plafonarea tarifelor pentru RCA le-ar avea asupra economiei. In primul rand, se mentioneaza potentialul asupra destabilizarii pietei asigurarilor auto si cresterea riscului de iesire de pe piata a societatilor care activeaza in piata de asigurari auto RCA. Mai departe, se mentioneaza o posibila crestere a tarifelor pentru alte produse de asigurare, tocmai pentru a acoperi pierderile generate de plafonarea preturilor la RCA, tinand cont ca societatile care furnizeaza asigurari auto au in portofoliu si alte produse de asigurare.
In plus, majorarea primelor RCA dupa renuntarea la plafonul impus temporar are potentialul de a amplifica problemele din prezent. Poate cel mai important, calitatea oferita de asiguratori ar putea sa scada si in cele din urma s-ar ajunge la demararea unei proceduri de infringement impotriva Romaniei. Documentul concluzioneaza faptul ca problemele actuale nu ar fi rezolvate de plafonarea preturilor pentru asigurari auto, ci mai degraba amplificate.
Calitatea oferita de societatile de asigurari ar putea sa scada in contextul unei plafonari
Acestea au fost argumentele aduse de Consiliul Concurentei in legatura cu propunerea de plafonare a preturilor pentru asigurarile auto. Cu alte cuvinte, adoptarea unei astfel de propuneri legislative ar dezechilibra piata de asigurari, ar putea sa scada calitatea produselor oferite de asiguratori si i-ar putea determina pe acestia din urma sa se retraga de pe piata asigurarilor RCA.
Proiectul referitor la plafonarea preturilor RCA a aparut in luna noiembrie a acestui an, la initiativa unui grup de parlamentari ai PNL si UDMR. Prin aceasta propunere legislativa, parlamentarii au dorit sa se stopeze variatiile pretului pentru asigurarile auto RCA, preturi care au fluctuat constant in ultimele luni si au generat nemultumirea soferilor. Deputatii au afirmat ca preturile pentru asigurarea RCA au crescut intr-o maniera nejustificata in contextul falimentului City Insurance, iar multi cetateni s-au regasit in imposibilitatea de a-si reinnoi politele de asigurari.
Pe langa propunerea de plafonare a preturilor pentru asigurarile auto, initiativa parlamentarilor face precizari si cu privire la sanctiunile aplicabile societatilor care nu respecta tarifele de referinta ale ASF pentru politele RCA, sanctiuni cuprinse intre 50.000-500.000 lei.
Falimentul City Insurance a dus la explozia preturilor pentru politele RCA
Retragerea autorizatiei de functionare a City Insurance, unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata de asigurari auto RCA, a dus la majorarea preturilor practicate de societatile care furnizeaza polite RCA si implicit la nemultumirea proprietarilor de masini, care au catalogat cresterile preturilor drept scandaloase. Inclusiv proiectul referitor la plafonarea preturilor pentru asigurarile auto a aparut pe fondul acestor cresteri nejustificate ale tarifelor dupa retragerea autorizatiei de functionare City Insurance.
Acest eveniment a avut un impact puternic asupra pietei de asigurari din Romania, consecintele fiind resimtite atat de companii, cat si de clientii acestora. Din acest considerent, piata de asigurari auto ar trebui sa se concentreze mai degraba pe calitatea produselor pe care le ofera, decat pe pret. Preturile practicate ar trebui sa fie echilibrate, iar gasirea unui RCA ieftin sa nu mai fie o misiune imposibila.
2020 si 2021, doi ani plini pentru industria RCA
Vorbind despre cresterea preturilor si despre reactiile vizavi de proiectul de plafonare a tarifelor pentru RCA, trebuie mentionat faptul ca ultimii doi au au fost destul de plini pentru piata de asigurari auto obligatorii. In randurile urmatoare vei afla cateva dintre cele mai importante evenimente din industria RCA: multe dintre acestea iti sunt cu siguranta cunoscute, insa altele au fost umbrite de noutatile despre pandemie, deci nu au captat neaparat atentia publicului.
2020 a adus cateva vesti bune pentru segmentul asigurarilor RCA. Este vorba despre eliminarea obligativitatii de a prezenta asigurarea in formatul carte verde, astfel ca asiguratii au primit permisiunea de a isi printa singuri asigurarile si de a le prezenta in acest format autoritatilor competente. O alta veste buna din anul 2020 a fost cea legata de introducerea politei RCA electronice.
Aceasta a fost, in cele din urma, declarata ca fiind legala. Cu alte cuvinte, soferii pot sa prezinte asigurarea in format electronic pe un dispozitiv (tableta/telefon) daca nu au documentul fizic la indemana.
Revenind in 2021, problemele incep sa apara in a doua jumatate a lunii septembrie, cand Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) retrage autorizatia de functionare a unuia dintre cei mai importanti jucatori pe piata de asigurari auto, mai exact retragerea licentei companiei City Insurance, care asigura la vremea aceea 40% din masinile din Romania. Dupa acest anunt, preturile pentru politele RCA au crescut cu pana la 50%.
La finalul lunii septembrie a acestui an, anchetatorii ridicau documente de la sediul central al City Insurance, intr-un dosar de delapidare, spalare de bani, fals si abuz in serviciu. Parchetul General si Politia Capitalei au informat ca nu este vorba de perchezitii, ci despre ridicarea de obiecte si inscrisuri pentru instrumentarea unui dosar penal.
La 17 noiembrie 2021 apare proiectul despre care s-a discutat anterior, privitor la plafonarea tarifelor pentru politele RCA. Aceasta initiativa a aparut pe fondul consecintelor retragerii autorizatiei de functionare a City Insurance, eveniment care a dus la cresterea preturilor pentru RCA. Cu toate ca parea o veste buna pentru asigurati, initiativa a fost confruntata cu argumente solide din partea Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare Reasigurare din Romania si ulterior din partea Consiliului Concurentei.
La inceputul lunii decembrie, inca o societate iesea de pe piata RCA. UNIQA Asigurari s-a retras la cerere de pe piata asigurarilor auto, primind aprobare din partea Consiliului Autoritatii de Supraveghere Financiara.
In concluzie, piata asigurarilor auto a fost marcata de numeroase evenimente in ultimii doi ani. Momentan, se poate spune ca viitorul este dominat de incertitudine si ca depinde in mare parte de institutiile statului roman, printre care Parlamentul, Guvernul si ASF.