In luna noiembrie a acestui an a fost adusa in discutie o propunere legislativa potrivit careia asiguratorii RCA sa nu poata depasi tarifele Autoritatii de Supraveghere Financiara, ca potentiala solutie la explozia preturilor asigurarilor. Propunerea grupului parlamentar a aparut in contextul in care unii proprietari de masini s-au vazut in situatia de a plati aproape dublu pentru a-si reinnoi politele RCA.
Initiatorul proiectului motiva la vremea aceea ca o astfel de masura ar putea contribui la revenirea la normal in ceea ce priveste problemele legate de preturile RCA. In 2016, Romania a adoptat o masura similara timp de 6 luni. De asemenea, in spatele proiectului se afla dorinta de a descuraja societatile de asigurari sa creasca tarifele, precum si de a pune bazele unui sistem stabil pentru asigurati.
Care a fost reactia UNSAR la propunerea grupului de parlamentari?
Reprezentantii ASF au catalogat proiectul ca fiind unul riscant si cu potential de a atrage sanctiuni de la Comisia Europeana. Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare-Reasigurare din Romania (UNSAR) nu a fost de acord cu aceasta propunere, motivand ca proiectul nu este in concordanta cu Tratatul de functionare a Uniunii Europene si cu legislatia europeana in ceea ce priveste domeniul asigurarilor.
UNSAR a atras atentia asupra faptului ca legislatia nationala nu ar trebui sa incalce din nou legislatia europeana si sa atraga declansarea unei noi proceduri de infringement. UNSAR a mai facut si alte declaratii pe marginea acestui proiect, precizand ca acesta cuprinde o serie de informatii si calcule incorecte in expunerea de motive care sta la baza sa si mentioneaza ca datele au provenit dintr-o serie de informatii false care au circulat in spatiul public.
UNSAR a facut clarificari pe aceasta tema si a venit cu argumente impotriva proiectului de plafonare a preturilor RCA
Potrivit UNSAR, calculul din expunerea de motive de la baza proiectului este incomplet si nu se acorda atentie faptului ca societatile de asigurare au mai multe costuri de acoperit. In aceasta categorie intra inclusiv taxe de functionare, contributii si alte cheltuieli, cum ar fi cele de administrare.
Se pare ca exista greseli inclusiv in ceea ce priveste dauna medie pe clasa asigurarilor RCA mentionata in acelasi calcul. Raportul ASF privind evolutia pietei asigurarilor din prima jumatate a anului 2021 arata ca dauna medie RCA s-a ridicat in acest interval la 9.128 lei, in vreme ce calculul din proiect face referire la o dauna medie pe clasa politelor RCA de 8.000 lei, deci toate operatiunile matematice facute ulterior in baza acestei valori pot fi considerate incorecte.
De altfel, UNSAR neaga afirmatiile potrivit carora profitul asiguratorilor RCA este de 50%, invocand datele oficiale care pot contrazice acest lucru. Afirmatia poate fi contrazisa si prin prisma numarului limitat de companii de asigurari din Romania care sunt autorizate sa furnizeze polite RCA. Deci, daca profitul ar fi fost atat de mare, numarul societatilor interesate sa vanda asigurari auto RCA nu s-ar fi restrans.
Ultima precizare a UNSAR a fost legata de increderea acordata Parlamentului Romaniei, in sensul ca orice modificare din legislatia nationala trebuie sa respecte legislatia europeana.
Plafonarea preturilor la RCA nu ar fi o premiera in Romania
Este foarte probabil sa fi auzit de masura din 2016 prin care Guvernul Ciolos plafona preturile pentru asigurarile RCA, in contextul protestelor transportatorilor auto. Acestia erau nemultumiti de preturile exagerate ale politelor RCA si aceasta situatie a dus la adoptarea Ordonantei de Urgenta prin care se inghetau preturile primelor de asigurari auto. Doi ani mai tarziu, Comisia Europeana deschidea procedura de infringement impotriva Romaniei.
Presedintele Consiliului Concurentei reactioneaza la majorarea preturilor RCA
Este tot mai greu sa gasesti RCA ieftin in ultimele luni, mai ales in contextul actual, cand unele societati s-au retras de pe piata asigurarilor auto. Ca raspuns la scumpirea politelor RCA, in prima parte a acestei luni Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a vorbit despre felul in care modificarea legislatiei din sectorul RCA ar fi putut sa impiedice majorarea preturilor. Acesta este de parere ca trebuiau luate masurile potrivite la timpul potrivit pentru a nu se ajunge intr-o astfel de situatie.