Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a anunțat că decizia de deschidere a procedurii de faliment pentru societatea City Insurance a rămas definitivă, ceea ce înseamnă că se apropie termenul limită până când creditorii de asigurări ai City au posibilitatea să depună cereri de plată la FGA.
Așa cum arată art. 14 din Legea 213/2015, orice persoană care pretinde un drept de creanță împotriva societății de asigurări aflate în faliment poate să formuleze o cerere motivată în acest sens, pe care să o adreseze FGA. Această cerere nu trebuie trimisă mai târziu de 90 de zile, care se calculează de la data la care se declară că hotărârea de deschidere a procedurii de faliment este definitivă sau de la data nașterii dreptului de creanță.
20 iulie, termenul limită de depunere a cererilor de plată la FGA
În vederea depunerii cererilor de plată la autoritatea competentă, termenul limită este 20 iulie 2022. FGA a anunțat că termenul de 90 de zile curge de la data nașterii dreptului de creanță, în situația în care acesta a apărut ulterior datei de 20 iulie.
9 februarie, data deschiderii procedurii falimentului împotriva City
La 9 februarie 2022, Tribunalul București hotăra deschiderea procedurii de faliment împotriva societății City Insurance. La sfârșitul lui 2021, City avea în portofoliu mai bine de 3 milioane de polițe aflate în vigoare. Această decizie atrage un termen de 90 de zile, după care polițele respective nu mai sunt valabile.
Tot la final de 2021, dintre polițele emise de City, aproximativ 1,15 milioane erau polițe RCA. La momentul actual, ar mai fi în vigoare jumătate de milion de asigurări RCA, după cum arată datele ASF și FGA. Acestea nu vor mai fi valabile însă de la 12 mai, ceea ce înseamnă că șoferii vor trebui să încheie o poliță de asigurare cu altă societate.
Recomandările ASF
Ca măsură de urgență, ASF a semnalat șoferilor care erau clienți ai City Insurance că trebuie să încheie contract de asigurare cu o altă societate, altfel vor fi pasibili de amenzi usturătoare. Amenda poate să ajungă la 2.000 de lei, potrivit legislației aflate în vigoare. Ca sancțiune suplimentară la circularea fără o asigurare valabilă, se poate decide reținerea certificatului de înmatriculare sau a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare.
Dacă ești client City Insurance și faci parte dintre șoferii cărora li se vor denunța automat contractele de asigurare pe data de 11 mai, ai posibilitatea de a cere înapoi partea din prima de asigurare, în raport cu perioada de valabilitate rămasă în vigoare. Pe site-ul oficial al Fondului de Garantare a Asiguraților găsești mai multe detalii despre această procedură, inclusiv o listă cu documentele necesare.
Peste 1.600 de creditori sunt înscriși la masa credală de la falimentul City
Un număr mai mare de 1.600 de creditori cer plata unor datorii în valoare de peste 8,4 miliarde de lei de la City Insurance, după cum a informat Casa de Insolvență Transilvania (CITR), lichidatorul judiciar al City. La 6 mai a avut loc prima adunare la care au putut participa creditorii City.
Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR, a menționat că falimentul companiei City Insurance este cel mai complex faliment al unei companii românești, în condițiile în care societatea deținea o cotă de piață mai mare de 43%. Principalii creditori de la masa credală sunt Fondul de Garantare al Asiguraților și CNAIR.
Oana Munteanu, Partener în cadrul CITR și managerul proiectului City Insurance, a oferit detalii despre procesul la care lucrează peste 100 de specialiști. Este un proces complex, tocmai pentru că volumul de documente venite din partea creditorilor este unul foarte mare. Cele 1.600 de cereri înseamnă aproximativ 40.000 de dosare individuale de daună, echipei CITR revenindu-i sarcina de a analiza mai mult de 500.000 de documente.
2016, anul în care City Insurance a întâmpinat primele dificultăți financiare
Societatea City Insurance, fostul lider al pieței de asigurări, a început să aibă dificultăți financiare încă din 2016, după cum a amintit CITR. Câțiva ani mai târziu, în 2021, City a reușit să ajungă la o cotă de piață de 43%. Totuși, în septembrie 2021 a fost retrasă autorizația de funcționare a companiei și câteva luni mai târziu a fost demarată procedura de faliment.
Cauzele falimentului sunt multiple, după cum arată o analiză preliminară a CITR. La nivel operațional, majorarea accelerată a cotei de piață printr-o concentrare agresivă pe vânzări constituie unul dintre motivele care a adus societatea în situația actuală, la care se adaugă și comisioanele mari plătite către brokeri.
Și la nivel de investiții există câteva aspecte de menționat, potrivit analizei. Este vorba despre investițiile în active corporale a căror valoare a scăzut în urma reevaluării efectuate de experți, ceea ce a însemnat o pierdere semnificativă.
În lista de factori care au dus la falimentul City se încadrează și oferirea de împrumuturi societăților afiliate cu șanse mici de recuperare. Soldul de recuperat se ridică la 82 milioane de lei. În analiza CITR sunt menționate și dobânzile achitate pentru împrumuturi primite și comisioanele achitate intermediarilor pentru împrumuturi fără substanță economică. CEO-ul CITR a declarat faptul că societatea falimentară a achiziționat imobile pe care le-a vândut ulterior la un preț mai mic, cu până la 50% mai ieftin decât prețul de cumpărare.
Statul român intervine prin prelungirea termenului de valabilitate a polițelor de garanții
S-a ajuns la concluzia că timpul rămas pentru clienții City să încheie noi polițe de asigurare este prea scurt, motiv pentru care Guvernul a înaintat un proiect de Ordonanță de Urgență pentru a prelungi termenul de valabilitate al polițelor de garanții care ar fi urmat să expire la 11 mai 2022. Această ordonanță prevede extinderea termenului la 150 de zile de la data pronunțării de deschidere a procedurii de faliment a City, în loc de 90 de zile, ceea ce le oferă agenților economici încă două luni pentru încheierea unor noi asigurări de garanții.