Stiri

3 Scenarii posibile – Cum vor afecta masinile autonome asigurarile auto?

Masinile autonome nu sunt un concept nou. Aproape toți marii producători auto dezvoltă un fel de mașini autonome. Unele, cum ar fi Pilotul Automat al Tesla și Waymo-ul Google, sunt deja utilizate, deși încă nu sunt pe deplin autonome. Tesla și Waymo, ca toti ceilalți producători auto din cursa autoturismelor autonome, continuă să imbunatateasca anumite aspecte.

Între timp, una dintre cele mai mari dezbateri legate de mașinile fără șoferi este modul în care vor avea impact asupra industriei asigurărilor. Eroarea umană reprezintă 94% din accidentele rutiere, potrivit Administrației Naționale de Siguranță a Traficului Autostrăzilor. Dacă eroarea umană provoacă aproape toate accidentele auto, atunci în teorie, mașina autonoma este soluția. Dar dacă tehnologia autovehiculelor autonome reușește să prevină accidentele, cum va afecta aceasta asigurarea auto?

Va mai fi necesară asigurarea auto?

Dacă utilizand mașinile autonome condusul este mai sigur, vom mai avea nevoie de asigurari auto? Răspunsul scurt: DA. Asigurarea este încă necesară, dar va trebui să se adapteze. Tehnologia poate elimina erorile umane în timpul conducerii, dar tehnologia nu este infailibilă. Tesla a înregistrat deja o eroare fatala a Pilotului Automat iar un accident a fost produs datorita acestuia atunci cand autoturismul a intrat intr-un parapet de pe o autostrada din Mountain View, California pe 23 martie 2018.

Masinile autonome funcționează folosind un sistem de camere, radar, senzori laser (numiți lidar) și alte tehnologii pentru a evalua condițiile de drum și pentru a ajusta comportamentul de conducere. Autoturismul Waymo de la Google, de exemplu, are camere care pot vedea până la trei terenuri de fotbal în toate direcțiile. Mașinile Waymo au, de asemenea, programe software care pot prezice mișcarea a tot ce se află în imediata apropiere a vehiculului, inclusiv bicicliști și pietoni. În cazul în care oricare dintre aceste sisteme eșuează, poate duce la un accident.

Vehiculele autonome vor produce fără îndoială o schimbare semnificativa pentru industria asigurărilor. Iată trei scenarii probabile care vor fi redate pe măsură ce industria se va adapta automobilelor fără șoferi:

1. Primele de asigurare vor scădea

Pe măsură ce progresăm încet spre mașini complet autonome, accidentele auto ar trebui să scadă. Cu mai puține accidente, politele de asigurare ar trebui să scadă.

Adoptarea masinilor autonome ar putea duce la disparitia a 3 din 5 asigurari auto la nivel global, arata un studiu realizat de Kennedys si citat de The Actuary. Potrivit sursei citate, liderii din industrie se asteapta la mai putine accidente, gratie masinilor autonome, ceea ce va duce la prime si despagubiri mai mici.

Autoturismele complet autonome nu vor apare pe drumuri peste noapte. Calea către vehicule autonome se desfășoară treptat pe cinci niveluri de automatizare. Majoritatea automobilelor au astăzi niveluri de automatizare 1 sau 2: control de croazieră, control electronic de stabilitate, avertizare de coliziune înainte, frânare automată de urgență și auto-parcare. Audi A8 a fost prima mașină de producție care a atins automatizarea nivelului 3.

Dacă într-adevăr ne îndreptam către o lume a vehiculelor autonome de nivel 5, va exista o perioadă în care atât autovehiculele cu acțiune umană, cât și autovehiculele autonome împărtășesc aceleasi drumuri. Riscul pentru asigurători va fi în continuare ridicat. Deoarece autoturismele autonome devin tot mai populare și duc la prime de asigurari mai mici, companiile de asigurări vor trebui să își schimbe modelul de afaceri pentru a supraviețui.

2. Producătorii auto vor fi considerați de încredere

Una dintre marile întrebări este ce se întâmplă cu partea de răspundere a poliței de asigurare? Asigurarea de răspundere civilă auto acoperă rănirea celuilalt șofer sau deteriorarea vehiculului, în cazul în care sunteți vinovat.

Cu mașinile autonome, experții prevăd că răspunderea în caz de accident va trece de la șofer la produs. Aceasta înseamnă că producătorii și furnizorii de piese auto vor fi responsabili pentru accidentele cauzate de un defect al produsului în mașină.

Vehiculele autonome vor juca un rol în scăderea veniturilor pentru industria asigurărilor, deoarece primele de asigurări auto vor fi reduse.

Acest lucru nu inseamnă în niciun caz decesul asigurărilor auto. Dacă un produs, mai degrabă decât un om, este responsabil pentru un accident, inseamnă că producătorul ar trebui să fie responsabil. Trecerea de la răspunderea consumatorului la răspunderea producătorului va menține pe linia de plutire industria de asigurări auto. Unii asigurători sugerează că și municipalitățile locale ar trebui  să își asume responsabilitatea atunci când au loc accidente care implică mașini cu autovehicule în jurisdicțiile lor(datorate nesemalizarii corespunzatoare, marcaje, semafoarem etc.).

3. Răspunderea fără defecțiuni poate deveni standard

Nu există niciun motiv să credem că accidentele nu vor mai avea loc niciodată într-o lume a autovehiculelor. Răspunderea fără vina poate deveni o practică standard pentru aceste tipuri de creanțe. Tehnologia defectuoasă poate provoca accidente si poate determina mașina dumneavoastră să estimeze distanțele eronat urmand să lovească o altă mașină sau obiect. Va fi necesară în continuare o asigurare auto pentru repararea vehiculelor deteriorate. Iar aceste reparații vor fi costisitoare atunci când componentele de înaltă tehnologie vor fi înlocuite.

În plus, accidentele auto pot scădea cu vehiculele autonome, dar rămân alți factori de risc. Se vor produce încă furturi de mașini și furt. Vremea incluzată și alte pericole rutiere vor prezenta în continuare pericole. O asigurare va fi în continuare necesară pentru aceste riscuri.

Masinile autonome vor face parte din viitorul nostru și vor perturba actualul model de asigurare. Nu este încă clar modul în care se va schimba industria de asigurări. Cu toate acestea, este un punct de discuție in agendele companiilor de asigurare. În acest moment, nimeni nu poate spune cu siguranță cât de riscantă este conducerea autonomă. Până la existența unor dovezi mai solide cu privire la siguranță, schimbarea o să fie treptată, iar industria de asigurări evaluează riscul pe care îl reprezintă vehiculele autonome.

In conditiile in care masinile autonome trec de la fictiune la realitate, industria asigurarilor auto, reprezentand un business de miliarde de dolari, incearca sa gaseasca o cale pentru a nu fi afectata semnificativ.

Sisteme de siguranta obligatorii din 2022

In ultimi anii, siguranta pe care o ofera masinile a devenit un criteriu din ce in ce mai important pentru clientii de pe piata auto interesati sa isi cumpere un nou automobil.

Comisia Europeana a luat o decizie care va duce la scumpirea semnificativa a masinilor. Din 2022, toate mașinile noi din UE vor trebui obligatoriu echipate cu aproape 30 de sisteme de siguranță.

Share

Postari Recente

Daca ai Casco, mai trebuie RCA?

Asigurare Casco sau RCA? Aceasta intrebare continua sa fie frecvent discutata intre soferi, in special…

22/04/2024

Cum comanzi acasa o polita RCA?

In ziua de azi, comenzile online au devenit mult mai usoare, de aceea tot mai…

12/04/2024

Amenda ca nu ai buletinul la tine

Multi soferi au obiceiul de a se grabi sau de a nu acorda suficienta importanta…

02/04/2024

Ce fac daca am avut un accident auto si soferul vinovat nu are RCA? Cum imi pot repara masina?

Accidentele rutiere pot fi evenimente extrem de stresante si complexe, mai ales atunci cand constati…

27/03/2024

Amenda ca nu ai permisul la tine

Intr-o lume in care ritmul cotidian devine tot mai alert si necesitatea de a fi…

19/03/2024

Control RCA video – ce trebuie sa stii

Avansul tehnologic din ultimii ani a oferit institutiilor posibilitatea de a imbunatati monitorizarea rutiera prin…

14/03/2024