Din 2020, toate masinile noi care vor fi vandute in Uniunea Europeana, vor avea sistemul de franare automata de urgenta obligatoriu.
40 de state, printre care si cele din UE, au semnat un proiect al Natiunilor Unite care ar putea salva anual mii de vieti.
Sistemul de franare automata de urgenta trebuie sa fie disponibil la viteze de pana la 60 km/h si sa poata fi activat in mediul urban, cu scopul de a reduce numarul accidentelor.
Comisia Europena a propus anul trecut, un proiect mult mai amplu care prevede ca toate modelele noi lansate dupa 2021 sa includa nu mai putin de 11 sisteme de siguranta in standard.
Reprezentantul ONU in Europa, Jean Rodriguez a spus ca sunt 9.500 de decese anual in UE, produse in accidente urbane, iar dintre acestea 40% sunt ale pietonilor loviti de masini.
Noul regulament al ONU, va impune cerinte stricte si armonizate la nivel international pentru utilizarea sistemului de franare automata de urgenta la viteze reduse, chiar si in situatii complexe si imprevizibile.
In plus, fata de autovehicule, regulamentul se va aplica tuturor vehiculelor utilitare usoare (furgonete si microbuze cu mai putin de 9 pasageri)
Comisia Economica pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite, a anuntat intr-un comunicat ca: „ Unele sisteme de franare automata de urgenta sunt deja disponibile pentru unele autoturisme in unele tari, dar pana in prezent nu a existat o cerinta tehnica standard pentru a asigura buna functionare a acestor sisteme.”
Cum functioneaza sistemul de franare automata de urgenta.
Sistemele avansate de franare de urgenta dispun de senzori care detecteaza miscari in jurul vehiculului si pot avertiza conducatorul auto asupra unei coliziuni iminente. Pedala de frana fiind automat activata de catre sistem daca soferul nu raspunde la alerte.
Pentru a sesiza pietonii din apropierea autoturismului, sistemele de franare automata de urgenta se bazeaza pe mai multe tipuri de tehnologii.
Este vorba de detectia bazata pe laser, radar sau camere video multiple. Cel mai simplu este sistemul cu laser care are o raza maxima de actiune de 10 metri.
De obicei nu este in masura sa recunoasca tipul de ostacol, insa reuseste sa localizeze prezenta sa, activand franarea automata de urgenta la viteza mica.
Euro NCAP, autoritatea europeana care evalueaza siguranta activa si pasiva a automobilelor, sustine ca prezenta acestui sistem poate reduce riscul de tamponari.
Preturile acestor dispozitive pleaca de la 150 euro, dar pot ajunge si la 8.000 euro.