Mulți oameni cred că o anvelopa este o simplă creație de cauciuc care iese dintr-o matriță, dar în realitate, anvelopa radială modernă este o componentă complexă. Pentru a vă ajuta să înțelegeți cât de multe straturi există pe anvelopa modernă, regasiti mai jos o prezentare a acesteia.
1. Bandă de rulare: zona lată de cauciuc moale care intră în contact cu suprafaţa carosabilă şi oferă aderenţă şi amortizare anvelopei. Designul modelului benzii de rulare şi materialul compozit de cauciuc utilizat în construcţia anvelopei sunt doi dintre cei mai importanţi factori care determină performanţa anvelopei. Banda de rulare este fabricata la anvelopele performante din caciuc natural si sintetic. Pe o anvelopa noua, aceasta suprafata texturata asigura un kilometraj mare, o aderenta buna pe drum si dispersia apei cu care intra in contact.
2. Carcasa exterioara permite anvelopei pastrarea unui profil stabil chiar si la viteze mari si are rolul de a preveni incalzirea anvelopei. Este intarita de regula cu fibre de nylon dispuse perpendicular fata de carcasa interioara in sensul circumferintei pentru a nu se alungi sub efectul fortei centrifuge suportate de anvelope.
3. Carcasa superioara este armata cu cabluri foarte subtiri si rezistente din otel. Acestea se intretaie si sunt lipite unele de celelalte formand impreuna cu fibrele textile ale carcasei interioare forme triunghiulare nedeformabile. Aceasta forma confera rigiditate exteriorului anvelopei, reduce rezistenta la rulare si asigura un kilometraj cat mai mare.
4. Pliu – „scheletul” intern al anvelopei este format din straturi de material, numite pliuri, realizate dintr-o ţesătură textilă acoperită cu cauciuc. Construcţia pliurilor permite flexibilitatea anvelopelor, dar împiedică întinderea. O mare parte din rezistenţa anvelopei este asigurată de stratul solid de pliuri, numit „pliu de carcasă”, de lângă şapajul interior al anvelopei.
5. Căptușeală interioară – Un strat etanș de cauciuc butilic care îndeplinește câteva funcții cruciale:
- Sigilează camera interioară umplută cu aer, controlând presiunea în pneuri
- Funcționează ca un tub interior în anvelopele moderne, fără tub, de astăzi.
6. Flanc – parte a anvelopei aflată între talon şi banda de rulare a anvelopei, protejează carcasa împotriva deteriorărilor exterioare și a condițiilor atmosferice. Flancul anvelopei este fabricat din cauciuc natural gros, care măreşte stabilitatea laterală a anvelopei. Toate flancurile anvelopelor au, în plus, marcaje cu informaţii esenţiale despre anvelopă, inclusiv dimensiuni, caracteristici de performanţă şi umflare recomandată.
7. Zona de ranforsare – fabricata din nylon sau aramida, fibre sintetice rezistente la temperaturi inalte. Imbunatateste stabilitatea directiei si faciliteaza un raspuns precis al acesteia.
8. Zona de umplere cu rolul de a transmite anvelopei cuplul motor si franarea dinspre janta inspre banda de rulare in contact cu carosabilul.
9. Talon – talonul creează etanşeitate între anvelopă şi jantă. Este produs dintr-o împletitură de oţel acoperită cu cauciuc.