La nivelul Uniunii Europene sunt planificate o serie de măsuri și reglementări pentru a crește siguranța în trafic, printre care, incepand cu anul 2022, dotarea cu dispozitive de limitare a vitezei pentru toate mașinile noi.
Deși tendința este de scădere, ritmul este destul de mic în majoritatea țărilor, ceea ce face ca obiectivul Uniunii Europene de a reduce la jumătate numărul deceselor rutiere până în 2022, față de anul 2010, să fie greu de îndeplinit. În anul 2019, la nivelul celor 27 de state ale Uniunii Europene au fost raportate 22.800 decese ca urmare a accidentelor rutiere. Acestea reprezintă cu aproape 7.000 mai puține față de 2010 (scădere de 23%), dar cu doar 2% mai puține față de anul 2018.
Volvo duce mai departe inovația și evoluția tehnologiei de protejare în trafic.
La 60 de ani de când Volvo Cars a inventat centura de siguranță în trei puncte, despre care Organizația Mondială a Sănătății estimează că a salvat peste un milion de vieți, folosind deja limitatoare de viteză pe mașinile sale, Volvo duce mai departe inovația și evoluția tehnologiei pentru a identifica noi modalități de protejare a participanților la trafic și va dota pe viitor mașinile cu senzori care monitorizează privirea și mișcarea corpului. Senzorii vor detecta dacă șoferul este concentrat la drum sau este distras de factori externi, siguranța rutieră rămâne un subiect mai relevant ca niciodată.
Cu cele mai bune rezultate înregistrate în 2019 în ceea ce privește accidentele rutiere sunt țările Suedia (22 de decese / 1 milion locuitori) și Irlanda (29 / 1 milion locuitori). Din nefericire, cele mai ridicate rate de deces sunt înregistrate de România (96 / 1 milion de locuitori), Bulgaria (89 / 1 milion locuitori) și Polonia (77 / 1 milion locuitori).
Cu o experiență de peste 50 de ani în domeniul siguranței copiilor în mașină, Suedia este recunoscută în toată lumea pentru siguranța rutieră, atât pentru adulți, cât și pentru copii. Suedezii sunt cei care au inventat primul scaun de mașină pentru copii cu orientare spre spatele mașinii, dar și înălțătoarele auto.
Cum folosim corect scaunul auto pentru copii?
Dr. Lotta Jakobsson, Specialist Tehnic Senior la Centrul de Siguranță Volvo Cars, explica: „Atunci când vorbim despre protecția copiilor în mașină, există două principii importante. Pentru cei mai mici dintre ei, este nevoie de protejarea capului și a gâtului, deoarece gâtul lor este prea firav pentru a susține capul. Iar cei cu vârste puțin mai mari pot călători cu fața înspre direcția de mers, folosind sistemele de siguranță ale mașinii (centura de siguranță), adaptate pentru ei”
Primul scaun auto pentru copii, al cărui prototip a fost testat în anul 1964 pe o mașină Volvo, iar în anul 1967 a intrat în producție a fost inspirat de NASA și de modul în care se deplasează astronauții, suedezii au ajuns la concluzia că cel mai bun mod de a proteja copilul în cazul unui accident este prin susținerea și sprijinirea capului și reducerea la minimum a mișcărilor de la nivelul gâtului.
Ceea ce face unic modelul suedez, este o comunicare transfuncțională între autorități, industria auto și cercetători, având cu toții un singur obiectiv: cea mai bună protecție pentru copii. Anul trecut, doar nouă copii sub 18 ani și-au pierdut viața în accidente rutiere în Suedia, deoarece spre deosebire de alte țări, unde părinții obișnuiesc să întoarcă scaunul copilului cu fața înspre sensul de mers odată ce copilul a împlinit vârsta de un an, în Suedia acest comportament nu există.
Estimativ, la nivel mondial numărul copiilor răniți în accidente rutiere este de 10 milioane în fiecare an. De cele mai multe ori, accidentele au ca urmări leziuni la nivelul capului și fracturi ale membrelor. Principala cauza de deces în rândul copiilor și tinerilor cu vârste cuprinse între 5 și 29 de ani sunt rănile cauzate de accidentele rutiere.
Doar așa putem reduce rata de deces cu până la 60%.
Folosirea mijloacelor de siguranță pentru copii în mașină poate să reducă cu până la 60% rata de deces. Iar scaunele auto pentru copii cu orientare către spatele mașinii au un nivel de siguranță de cinci ori mai ridicat decât cele cu orientare către sensul de mers.
“Odată aflată în zbor, nava spațială Mercury se va înclina, astfel încât astronautul să meargă cu spatele”. Acesta a fost anunțul unui reporter NBC care comenta în 1962 zborul orbital al lui John H. Glenn Jr., primul american care a zburat în jurul Pământului. La auzul acestui anunț, unui profesor universitar din Suedia care urmărea evenimentul, i-a venit o idee care putea salva viețile a mii de copii suedezi.
La auzul anunțului al unui reporter NBC care comenta în 1962 zborul orbital al lui John H. Glenn Jr. “Odată aflată în zbor, nava spațială Mercury se va înclina, astfel încât astronautul să meargă cu spatele”, unui profesor universitar din Suedia care urmărea evenimentul, i-a venit o idee care putea salva viețile a mii de copii suedezi.
Cum? Pentru că acesta nu a proiectat doar modul in care este construita o masina, a proiectat și modul în care arată și se dezvoltă corpul unui copil. Gâtul copilului este punctul vulnerabil în cazul unui accident. Deoarece gâtul este încă în dezvoltare până la vârsta de patru ani, nu este pregătit să suporte un astfel de impact, precum ar face-o un adult, spre exemplu. De fapt, gâtul copilului este destul de greu în comparație cu restul corpului, vertebrele (oasele gâtului) fiind încă în dezvoltare.
Statistici privind accidentele auto și decesele din această cauză
- În perioada 2010-2019, pentru o treime din țările membre UE numărul de decese din cauză rutieră a scăzut cu 30% sau mai mult, Grecia înregistrând cea mai mare scădere (-45%).
- Rănile grave au, adesea, repercusiuni mai costisitoare pentru societate din cauza nevoilor medicale și de reabilitare. Pentru fiecare persoană decedată din cauză rutieră, alte cinci suferă răni grave, care pot amenința viața.
- Datele de la nivelul anului 2018 arată că 53% din decesele rutiere au loc în zonele rurale, 38% în zonele urbane și 9% pe autostrăzi. La nivelul UE, aproape 20 de persoane per 1 milion de locuitori au decedat în accidente pe drumuri urbane în 2018. Datele diferă semnificativ de la o țară la alta, cu valori sub medie în majoritatea țărilor nordice și din Europa de Vest. Spre exemplu, în România, Bulgaria, Croația, Cipru, Grecia, Malta, Polonia, Portugalia mai multe cazuri de decese rutiere au avut loc în zonele urbane față de rural.