Ploile din ultima perioadă le-au dat bătăi de cap multor şoferi, iar condusul pe timp de ploaie poate fi periculos daca nu esti prudent. Trebuie sa fii mai atent decat de obicei, atat la ce se intampla in trafic, cat si la sosea si baltile ce pot aparea.
Pe ploaie, sunt doua aspecte de o importanta extraordinara: viteza de rulare si starea anvelopelor. In conditiile in care apa acumulata din precipitatii inunda carosabilul, iar anvelopele tale sunt destul de uzate, trebuie sa reduci viteza.
Iata cateva sfaturi ce se pot pune in practica pe acest tip de vreme.
- Porneşte farurile chiar dacă ploaia apare pe timpul zilei. Astfel, participanţii la trafic te pot vedea mult mai bine, în special dacă ploaia este puternică;
- Menţine ambele mâini pe volan pentru a reduce pe cât posibil timpul de reacţie în caz de nevoie. Telefoanele mobile sau acţionarea unor sisteme ale maşinii care necesită atenţie (precum sistemul de navigaţie) pot duce la apariţia unor momente periculoase, iar pe timp de ploaie acest pericolul este şi mai mare. Vizibilitatea este mai slabă şi timpul de reacţie mai scurt, plus că maşina este mai dificil de manevrat;
- Inainte de a porni la drum, asiguraţi-vă că parbrizul, geamurile laterale şi lunetă vă asigură o vizibilitate foarte bună. De asemenea, trebuie să aveţi în bună stare de funcţionare ştergătoarele şi instalaţia de climatizare şi dezaburire;
- Viteza cu care te deplasezi trebuie redusa în conformitate cu calitatea anvelopelor pe care le are maşina. Dacă un pneu este uzat el se va comporta foarte slab pe asfalt ud. Astfel, dacă ai anvelope uzate, scade viteza de deplasare;
- Evită să treci prin acumulări de apă. Pentru un motor modern, apa poate produce o serie de probleme. În plus, dacă ea este aspirată prin filtrul de aer, motorul se va strica, iar reparaţia va costa foarte mult;
- Ai grijă la acumulările de apă care pot ascunde gropi. Trecerea cu viteză prin acestea poate aduce defecţiuni la trenul de rulare, îndoirea jantelor sau chiar gâlme pe anvelope.
- Fereste-te de acvaplanare!Fenomenul apare in momentul in care apa dintre anvelopa si suprafata carosabila nu poate fi inlaturata. Stratul de apa se acumuleaza in partea din fata a anvelopei pana cand presiunea apei ajunge sa depaseasca presiunea din anvelope, moment in care anvelopa pierde contactul cu solul. Rotile aluneca, iar virarea, franarea sau accelerarea nu mai pot fi controlate. In plus, vehiculul poate derapa si se poate rasuci, generand o situatie potential periculoasa. In astfel de situatii, cel mai bun lucru de facut este sa-ti pastrezi calmul, sa iei piciorul de pe acceleratie si sa incerci sa indrepti volanul in directia dorita. Pericolul acvaplanarii exista si atunci cand anvelopele sunt in stare buna, insa anvelopele uzate fac acvaplanarea aproape de neevitat;
- Evita sa conduci pe marginea drumului(apropie-te mai mult de axul drumului), foloseste stergatoarele cat de mult este necesar (nu lasa ploaia de pe parbriz sa iti obstructioneze vederea) si nu depasi limita de viteza;
Totodată Politia Rutieră îi sfătuieşte pe pietoni să circule doar pe tortuare şi să fie foarte atenţi când traverseză pe la trecerile pentru pietoni.