Recent, un proiect de lege care propune modificarea Codului rutier a fost pus in dezbaterea senatorilor. Initiat de un deputat, proiectul urmareste sa aduca o serie de schimbari in ceea ce priveste examenul pentru obtinerea permisului auto. Mai precis, instructorul ar urma sa fie prezent in timpul examinarii, timpul de asteptare dintre proba teoretica si cea practica s-ar reduce si examenul va putea fi dat in orice judet.
Intrarea in vigoare a acestor modificari ar reprezenta un motiv de bucurie pentru viitorii soferi, care nu ar mai fi nevoiti sa aloce atat de mult timp perioadei de scolarizare, tinand cont de faptul intervalul dintre etapa teoretica si cea practica ii nemultumeste profund pe elevi, mai ales in unele judete din Romania.
Examenul ar putea fi dat din orice judet
In prezent, Codul rutier arata ca examenul de obtinere a permisului de conducere se sustine doar la autoritatea competenta pe raza careia elevul are domiciliul sau resedinta. Daca proiectul este aprobat, aceasta prevedere va fi modificata, iar viitorilor soferi li se va permite sa dea examenul la orice autoritate competenta de pe teritoriul tarii, adica in orice judet, fara a mai conta unde au domiciliul sau resedinta.
Cristian Ichim, initiatorul proiectului, compara situatia permiselor cu cea a pasapoartelor. Acesta mentioneaza ca, in unele judete din Romania, timpul de asteptare dintre examenul teoretic si cel practic poate ajunge si la 6 luni. Dupa modelul pasapoartelor, daca locurile din judetul in care locuieste solicitantul sunt ocupate, acesta poate merge intr-un alt judet din apropiere.
Aceasta prevedere, precum si celelalte modificari propuse in proiect, au obiectivul de a simplifica intreaga procedura pe care o implica sustinerea examenului auto, prin reducerea timpului de asteptare si prin introducerea unei reguli care poate elimina stresul candidatului, anume prezenta instructorului in masina in timpul examenului auto.
Instructorul va fi prezent la examen
Daca proiectul de lege intra in vigoare, instructorul va putea sa asiste la examen. Acesta va sta pe locul din dreapta, locul care in mod normal apartine politistului, iar acesta din urma va sta pe bancheta din spate. Deci, nu va mai fi nevoie de martor. Poate cel mai important avantaj al acestei schimbari este confortul psihologic al candidatilor, ale caror emotii ar putea sa dispara, cel putin partial, daca instructorul auto este prezent la examenul practic.
Multi candidati sunt coplesiti de emotii in timpul examenului auto, astfel ca nu pot sa isi demonstreze potentialul si abilitatile de condus pe deplin. O prezenta familiara, anume cea a instructorului, ar putea sa le reduca stresul si sa ii ajute sa se concentreze mai bine. Indicatiile vor fi date in continuare de examinator, doar ca acesta va sta pe bancheta din spate, de unde va putea sa evalueze comportamentul elevilor si stilul de condus al acestora.
Instructorii se arata multumiti de aceasta prevedere. Unii dintre ei considera ca prezenta lor la examen, alaturi de elevii pe care i-au instruit, ar insemna si un risc mai mic de accidente auto. Acestia ii cunosc pe elevi si sunt deja obisnuiti cu stilul lor de condus, deci ei stiu cel mai bine cand este cazul sa puna frana, spre exemplu. Totusi, nu trebuie sa se inteleaga ca instructorul ar putea sa il ajute cumva pe elev – acesta doar ii ofera confort emotional prin prezenta si este atent la reactiile sale.
Proba teoretica va putea fi sustinuta mai repede
Una dintre cele trei modificari majore propuse de acest proiect de lege este cea referitoare la posibilitatea de a sustine proba teoretica, adica sala, imediat dupa incheierea pregatirii teoretice. Mai exact, elevii vor putea sa dea sala fara sa fi facut in prealabil orele de condus, adica examenul teoretic se poate sustine inainte de finalizarea componentei practice din timpul scolii de soferi.
Aceste modificari se afla in dezbatere, fiind la stadiul de proiect de lege. Pentru a intra in vigoare, el trebuie sa treaca de parlament, sa fie promulgat si publicat in Monitorul Oficial. Aplicarea sa ar aduce o serie de avantaje importante pentru candidati si ar fluidiza intreaga procedura de examinare. Totusi, proiectul nu rezolva unele probleme majore cu care se confrunta sistemul, cum ar fi lipsa personalului.
Alte modificari ale Codului Rutier
Un nou proiect de lege, care va ajunge in viitorul apropiat la votul decisiv al deputatilor, propune modificarea sau eliminarea unor prevederi considerate prea dure, ce au fost introduse in iarna prin OG nr. 1/2022 pentru a inaspri anumite reguli sau pentru a adauga altele noi privind comportamentele agresive in trafic. Spre exemplu, in acea perioada se stabilea faptul ca soferii agresivi risca amenzi si suspendarea permisului de conducere, fiind discutate pe larg actiunile care se incadreaza la aceasta categorie.
Acum, se propun schimbari privitoare la unele dintre aceste masuri, cum ar fi eliminarea din lista comportamentelor agresive in trafic a deplasarii succesive de pe o banda de circulatie pe alta – o masura catalogata de multi ca fiind prea aspra. Daca proiectul de lege trece de vot, aceasta actiune nu va mai fi considerata agresiva.
Acelasi proiect de lege mai propune ca, in contextul retinerii permisului de conducere, soferul sa poata beneficia de reducerea perioadei de suspendare la o treime – numai in cazul in care nu este incepator si promoveaza un test care ii evalueaza cunoasterea regulilor de circulatie. Cu alte cuvinte, daca permisul iti este suspendat pe 30 de zile, nu vei putea conduce doar 10 zile, doar daca indeplinesti criteriile mentionate anterior si daca proiectul trece de vot.
Chiar daca acest proiect de lege incearca sa reduca din severitatea unor masuri si sanctiuni, soferii sunt puternic descurajati sa adopte comportamente necorespunzatoare in trafic, cum ar fi sicanarea altor soferi sau circularea fara o polita RCA valabila. Tot mai multi soferi circula fara asigurare auto valabila, pe fondul tarifelor prea mari. Aceasta actiune este foarte grava, iar sanctiunile sunt pe masura: amenda de pana la 2.000 de lei, plus retinerea certificatului de inmatriculare al masinii si al placutelor de inmatriculare.
Deci, viitorii soferi trebuie sa ramana la curent cu procedurile referitoare la examenul practic in vederea obtinerii permisului de conducere, dar si cu regulile pe care trebuie sa le respecte in permanenta in trafic dupa ce promoveaza examenul.