Guvernul pregateste o schimbare a modului in care se calculeaza rovinieta.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a explicat luni seară detaliile noului sistem de taxare pe bază de rovinietă,
Costurile vor fi calculate nu în funcție de timp, ca acum, când rovinieta este valabilă pentru o perioadă de 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau 12 luni. Cea mai scurtă perioadă disponibilă pentru șoferii de autoturisme costă 14,76 lei (3 euro). 34.43 lei (7 euro) plătesc cei care vor să achiziționeze rovinieta pentru o perioadă de o lună. Șoferii care vor să circule în afara orașului pentru 90 de zile trebuie să plătească 63.95 de lei (13 euro). Costul pentru un an întreg este de 137.73 de lei (28 de euro).
„În aproape toată Europa, în 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea reţelelor de drumuri naţionale, de autostrăzi ale ţărilor respective, nu pe timp ca în România, unde cumpărăm o rovinietă valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanţa parcursă”, a declarat Cătălin Drulă
Cine va fi afectat de aceasta schimbare
Sistemul va rămâne neschimbat pentru autoturisme, dar se va modifica semnificativ pentru traficul greu. Noile tarife li se vor aplica exclusiv vehiculelor a căror masă depășește 7,5 tone. Intră în această categorie autocare, camioane și TIR-uri.
„Infrastructura nu costă doar să o construiești, costă și folosirea. Este corect să plătim acel preț. Nu vrem să lovim în sistemul transporturilor, vom stabili un sistem de taxare corect. Este vorba doar de o schimbare de la taxarea pe timp, la taxarea pe distanță. Pentru anumiți transportatori asta poate fi mai ieftin”, a conchis Cătălin Drulă.
In România se va alinia astfel la principiul european de taxare. Ministrul compară sumele încasate de statul român cu cele obținute de statul austriac în urma aplicării taxei de drum. „Ei iau 300 de milioane de euro din vignetă, cea care se aplică mașinilor mici. Noi luăm tot 300 de milioane de euro în total, din toate categoriile. Iar ei mai iau încă 1,2 miliarde de euro din taxarea traficului greu”, a mai declarat Catalin drula.
Deocamdată nu a fost stabilit prețul pe care transportatorii din România îl vor plăti, însă, asigură Cătălin Drulă, noile taxe vor fi mai întâi discutate cu cei din domeniul transporturilor.
Potrivit ministrului, noul sistem de taxare pentru traficul greu nu va fi implementat peste noapte şi cel mai probabil acesta va fi gata la finalul anului 2023 ori începutul anului 2024.