Rimac Nevera, dezvăluit pe data de 1 iunie 2021 de catre Rimac Automobili, producător croat de mașini HyperSport și specialist în tehnologii electrice, care într-un final, a finalizat versiunea de producție a modelului conceptual C_Two. Aceasta este concepută pentru a dezlănțui un nivel de performanță fără precedent pentru un autovehicul electric stradal!
De la numele dat de localnici unei furtuni mediteraneene rapide, neașteptate și puternice, care traversează marea deschisă în largul Croației, provine denumirea automobilului. Un fenomen ca Nevera este extrem de puternic și încărcat de fulgere. Și, este la fel de abil în a-și transforma caracterul într-o clipă, de la un grand tourer sigur și confortabil la o mașină de performanță ultra-concentrată, la fel ca forța naturii a cărui nume îl poartă.
Din 2018, pentru a îndeplini obiectivele ambițioase de performanță stabilite la începutul proiectului, majoritatea componentelor cheie ale Nevera au fost dezvoltate intern la sediul Rimac din Croația şi toate sistemele de la prototipurile inițiale au fost îmbunătățite. Faţă de cea arătată de prototipurile timpurii, o sporire a eficienței aerodinamice generale cu 34% este adusă de o serie cuprinzătoare de modificări ale caroseriei, difuzoarelor și prizelor de aer. Pentru a spori fluxul de aer și forța de apăsare, profilul capotei, forma montanților și designul difuzoarelor, separatoarelor și radiatoarelor au fost toate analizate și rafinate intens. Pentru a crește eficiența răcirii atât a sistemelor de frânare, cât și a sistemului de propulsie, prizele de aer și canalele de răcire au fost dezvoltate cu atenție, rezultând o îmbunătățire cu 30% la viteze mici și cu 7% la viteze mari.
Pentru a creşte abilitățile de răcire, performanță, stabilitate și eficiență ale Nevera, Rimac a creat, de asemenea, numeroase elemente inovatoare active aerodinamice. Profilul capotei din față, clapeta din partea inferioară a corpului, difuzorul din spate și aripa din spate se pot deplasa fiecare independent, acționate de algoritmi complecși care oferă configurația aerodinamică optimă pentru fiecare situație de conducere.
Pentru a crea un coeficient de rezistență de doar 0.3 Cd, trecerea de la modul “high downforce” la modul “low drag” reduce rezistența aerodinamică cu 17.5%. Revenirea la modul “high downforce” crește forța de apăsare practic instant cu 326%!
În ciuda faptului că încorporează o multitudine de elemente aerodinamice active, precum și multe camere și senzori care permit funcția Driver Coach, ușile uimitoare îi sunt de tip fluture, cu deschidere verticală, designul caroseriei Nevera este unul care combină atât drama, cât și frumusețea unui hipercar și apare simultan modelat de aer și forjat cu tehnologie.
Un sistem de frânare deosebit!
Un amplificator de frână electro-hidraulic complex, cu simulator de simțire a apăsării pedalei de frână, distribuie forța de frânare între frânele propriu-zise carbo-ceramice marca Brembo CCMR, alfate în spatele jantelor uşoare din aliaj forjat, și grupul de propulsie electric, în dependenţă de starea bateriei, motoarelor electrice şi a mecanismelor de frânare.
Lucrul care permite Nevera să utilizeze la maxim frânarea regenerativă maximă de 300 kW este disiparea energiei cinetice prin frânele din spatele roţilor dacă bateria este aproape de limitele sale termice sau activează o frânare mai regenerativă în cazul în care frânele sunt fierbinți. Toate aceste tranziții nu vizibile pentru șofer.
Dezvoltată de fostul inginer-șef al C_Two Daniele Giachi, structura monococă revoluționară a lui Nevera, cea care se ascunde sub caroserie, include într-un tot întreg un acoperiș din carbon legat, o baterie structurală integrată și un cadru posterior din carbon, formând cea mai mare piesă din fibră de carbon din întreaga industrie auto.
Structura monococă încorporează bateria mașinii pentru a forma o structură compactă, dar incredibil de dură, cu o rigiditate la torsiune de 70.000 Nm/grad, cântărind mai puțin de 200 kg și utilizând 2.200 de straturi din fibră de carbon și 222 inserții din aluminiu. Nivelul de rezistență și siguranță de neegalat oferit de aceasta a contribuit la îndeplinirea de către Nevera a standardelor stricte de omologare globală și la livrarea celei mai rigide structuri a oricărei mașini fabricate vreodată.
Cu o capacitate de 120 kWh şi cu 6.960 de celule, proiectată de la zero de Rimac și montată chiar în inima Nevera, aflaţi că această baterie este una unică, în formă de H, răcită cu lichid, capabilă să producă 1.4 MW putere, bateria din litiu-mangan-nichel formează, de asemenea, o parte integrantă a miezului mașinii, adăugând o rigiditate structurală de 37% monococului din fibră de carbon. Bateria poate asigura o autonomie de până la 550 de km în ciclu WLTP. Încărcarea ultra rapidă e asigurată cu o putere record de 500 kW, ceea ce înseamnă că procesul de reîncărcare 0-80% durează doar 19 minute!
Poziționarea optimă a bateriei la nivel scăzut și central în podeaua mașinii contribuie la un centru de greutate ultra-scăzut. Acest lucru ajută la crearea unei distribuții excelente a greutății față/spate de 48/52 procente și la cel mai bun echilibru de manevrabilitate posibil. Bateria alimentează cu energie patru motoare cu magnet permanent montat la suprafață, personalizate, care pun la rândul lor în mișcare, individual, cele patru roți. Cumulativ produc 1.914 CP și 2.360 Nm de cuplu livrat pe roțile din față și din spate sunt conectate fiecare la o pereche de cutii de viteze cu o singură treaptă.
Motoarele electrice de pe Nevera sunt eficiente în proporție de 97%, capabile să convoace instantaneu cuplul maxim din primul moment, comparativ cu 40% pentru cele mai eficiente motoare cu ardere internă, și nu necesită întreținere pe toată durata lor de viață.
Şoferul poate alege tipul de tracţiune dorit: integrală, faţă sau spate! Şi poate încălzi prin burnout la dorinţă, fie roţile din faţă, fie cele din spate, fie toate patru!
Performanțele dinamice pentru o mașină care cântărește 2,150kg sunt: 0-97 km/h în 1.85 secunde, 0-100 km/h în 1.97 secunde, 0-161 km/h în 4.3 secunde, 0-300 km/h în 9.3 secunde. Viteza maximă este limitată la 412 km/h. Parcurge un sfert de milă, adică 402 metri în 8.62 secunde! Timpul reprezintă un record mondial printre maşinile stradale produse în serie şi s-a setat la începutul acestui an, în timpul testării în Croația pe o pistă de aterizare nepregătită.
Noile sisteme de siguranță!
Mai dispune de un sistem numit Rimac All-Wheel Torque Vectoring 2 (R-AWTV 2), care înlocuiește sistemele tradiționale ESP și TCS pentru a spori aderența și tracțiunea. Între timp, sistemul R-AWTV 2 permite răspunsuri dinamice infinit variabile la condițiile de drum și de cale, calibrând cantitatea de cuplu furnizată fiecărei roți. R-AWTV 2 mai calculează nivelul precis al cuplului canalizat prin fiecare roată pentru stabilitate maximă și agilitate excepțională. Atât predictiv, cât și receptiv, R-AWTV mai poate citi drumul și face peste 100 de calcule pe secundă pentru a adapta nivelul cuplului pentru a atinge stilul de conducere dorit.
Servodirecţia îi este una electrică, cu funcţie steer-by-wire, prin care se poate activa un feedback adaptiv în funcție de modul de rulare (şapte la număr: Sport, Drift, Comfort, Range, Track şi două Custom). În plus, funcționează ca un sistem drive-by-wire atunci când se află în modul Driver Coach pentru a demonstra șoferului liniile optime de curse și de control a vehiculului, iar suspensia maşinii include braţe duble şi amortizoare controlate electronic. Poate regla în mod activ garda la sol.
Rimac a dezvoltat primul antrenor virtual cu inteligență artificial din lume, pentru a permite șoferilor cu orice abilități să extragă performanțe maxime din Nevera și să-i ajute să-și dezvolte în continuare abilitățile de conducere pe circuite. Adăugând o nouă dimensiune captivantă experienței de conducere, Driver Coach evaluează performanța și oferă îndrumări pentru optimizarea și îmbunătățirea performanțelor.
Accesând 12 senzori cu ultrasunete, 13 camere, 6 radare și cel mai recent sistem de operare NVIDIA Pegasus, Rimac Driving Coach adaugă o experiență suplimentară, captivantă la volan. Sistemul suprapune circuitele de curse selectate în timp real, oferind îndrumări audio și vizuale clare și precise, pentru a permite șoferilor să își perfecționeze traiectoriile, punctele de frânare și accelerație, dar şi momentele când trebuie să facă uz de direcţie. Funcția Driver Coach va deveni disponibilă în 2022 și va fi lansată prin upgrade-uri over-the-air pentru mașinile Nevera deja livrate, al căror hardware este pregătit pentru această caracteristică unică!
Cu spațiu pentru doi ocupanți și bagajele lor, Nevera este atât un grand tourer, cât şi un hypercar de performanță. Ecranele digitale, trei TFT-uri de înaltă rezoluţie, absorb aproape toate comutatoarele inutile. Configurat atât pentru conducere pe circuite, cât și pentru confort, aspectul cabinei este împărțit în două zone. Accentul segmentului superior este pus în totalitate pe plăcerea și performanța de conducere, în timp ce partea inferioară găzduiește sistemul de infotainment, comenzile de confort și datele de conducere.
Comutatoarele rotative din aluminiu, care includ în ele şi trei mici ecrane, oferă o senzație analogică, adaptată pentru a permite șoferului să utilizeze tehnologia digitală de vârf într-un mod și mai captivant. În plus, direct din cabină, șoferul poate monitoriza fiecare aspect al performanței mașinii cu telemetrie în timp real, descărcabilă pe un laptop sau smartphone pentru o revizuire ulterioară. Sistemul multimedia Rimac M2M oferă o mulțime de date în timp real atât producătorului, cât și proprietarului. În timp ce utilizatorul este conectat la vehicul prin intermediul aplicației mobile intuitive, producătorul primește date de performanță în anonimat. De asemenea, utilizând aplicații mobile intuitive dezvoltate intern de Rimac, proprietarii de Nevera vor putea urmări date live, cum ar fi locația GPS, viteza de încărcare și starea bateriei, folosindu-le, de asemenea, pentru a analiza performanțele de conducere, valorile și a previzualiza hărțile pe Android și iOS.
Fiecare model este unic!
Niciun Nevera nu va părăsi fabrica Rimac arătând la fel sau purtând aceleași specificații, datorită capacității clienților de a alege dintr-o gamă cuprinzătoare de ornamente personalizate și opțiuni de materiale. În plus față de programul de personalizare premium individual al companiei, Rimac își va oferi amiralul său în diferite ediții: GT, Signature, Timeless sau Bespoke. Subliniindu-și propriul angajament față de proiect, Mate Rimac va testa și semna personal fiecare Nevera, înainte ca acestea să fie livrate clienților de la locul de producție actual al companiei, la periferia Zagrebului. Dar înainte de asta, fiecare client va fi invitat în Croația pentru a-și proiecta mașina conform cerințelor sale exacte.
Nevera va fi disponibil exclusiv prin intermediul unei reţele globale de dealeri parteneri. Este omologat pentru a fi utilizat în orice ţară de pe planetă! Vor fi făcute doar 150 de exemplare, fiecare având un preţ de minim 2 milioane de euro.