Maşinile cu volan pe partea dreaptă, cumpărate din Regatul Unit şi aduse în România, nu mai pot fi înmatriculate de la 1 ianuarie în ţară, întrucât omologarea emisă de Marea Britanie nu va mai fi valabilă.
„Dat fiind interesul public ridicat pentru situatia autovehiculelor care provin din UK, in contextul Brexit, precizam si cu aceasta ocazie ca pana la data de 31 decembrie 2020 este in vigoare o perioada de tranzitie stabilita ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungita. In consecinta, pana la 31.12.2020 se accepta, in aceleasi conditii, omologarile UE emise de UK, adica si autovehiculele cu volan pe partea dreapta care provin din UK vor putea primi CIV, daca respecta celelalte conditii aplicabile. De la 1 ianuarie 2021, dar numai daca perioada de tranzitie dintre UK si Uniunea Europeana nu va fi prelungita, omologarea emisa de Regatul Unit nu va mai fi valabila in Romania, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricarui alt vehicul care provine dintr-un stat tert din afara UE si nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi inmatriculate in Romania. In ceea ce priveste autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreapta si care sunt deja inmatriculate in Romania, mentionam ca nu exista in acest moment nicio alta prevedere legislativa care sa oblige la modificarea pozitiei postului de conducere pe partea stanga”, a noteaza RAR.
O altă prevedere legală face referire la omologarea individuală a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, dar care au suferit modificări constructive.
Ce mai precizeaza RAR
„Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului.
Pentru clarificarea poziţiei naţionale cu privire la acest subiect, trebuie precizat că legislaţia din România transpune şi pune în aplicare legislaţia UE în domeniu, legislaţie care nu permite introducerea de interdicţii de natură tehnică referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă. Comisia Europeană consideră că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor UE. În acest sens, trebuie avut în vedere faptul că există deja două hotărâri ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, cu privire la cauzele C-639/11 (Comisia Europeană împotriva Poloniei) şi C-61/12 (Comisia Europeană împotriva Lituaniei), prin care Curtea de Justiţie a constatat că statele respective, care aveau restricţii naţionale privind înmatricularea autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, nu şi-au îndeplinit obligaţiile ce le revin, prin nerespectarea prevederilor legislaţiei UE aplicabile. S-a considerat că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrară regulilor UE privind libera circulaţie a mărfurilor (art. 34 din Tratatul de Funcţionare a UE) şi reprezintă o încălcare a legislaţiei UE de omologare (de exemplu Directiva cadru 2007/46/CE), fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor din UE.
Accidente rutiere in care au fost implicate autoturisme cu volanul pe partea dreapta
S-au produs 25 de accidente rutiere grave cu implicarea autovehiculelor cu post de conducere pe partea dreapta, soldate cu decesul a 16 persoane si ranirea grava a altor 24. In 24 dintre cele 25 de accidente, vina a apartinut soferilor acestor autovehicule, conform Politiei Romane.