Un proiect național pentru combaterea schimbărilor climatice propune interzicerea înmatriculărilor mașinilor cu motoare Euro 3 si Euro 4.
Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, prin menținerea unui parc auto cu autovehicule (Euro 6), eficiente sau vehicule cu propulsie electrică și interzicerea înmatriculării autovehiculelor cu norme de poluare Euro 3 si Euro 4, sunt măsuri introduse în Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030 (PNIESC).
La sfarsitul lunii ianuarie, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a publicat un amplu proiect cu măsuri concrete pentru combaterea schimbărilor climatice, care a fost redactat pe baza recomandărilor primite de la Comisia Europeană. În consecință, nivelul de ambiție cu privire la ponderea energiei din surse regenerabile a fost revizuit față de varianta actualizată a PNIESC, de la o cotă propusă inițial de 27,9%, la o cotă de 30,7%.
„O reducere considerabilă a emisiilor GES se realizează prin dezvoltarea și promovarea metodelor alternative de mobilitate și prin menținerea unui parc auto cu autovehicule moderne. Suplimentar, interzicerea înmatriculării masinilor cu norme de poluare Euro 3 si Euro 4 va contribui la îmbunătățirea calității aerului”, se precizează în proiect.
Ce mai prevede PNIESC în privința electromobilității
- Elaborarea de reglementări pentru susținerea agenților interesați să investească în infrastructura de electromobilitate;
- Aplicarea unui tarif atractiv asigurat pentru noi aplicații în domeniul electricității, cum ar fi mobilitatea electrică, care să reflecte costul actual de achiziție și costurile de sistem; acesta trebuie să livreze un nivel atrăgător de profitabilitate și să garanteze sustenabilitatea economică;
- Introducerea de taxe de mediu ridicate și stricte, care să limiteze achiziția vehiculelor uzate;
- Introducerea unor benzi speciale de circulație pentru mijloacele de transport public și automobilele electrice;
- Elaborarea de reglementări la nivel municipal pentru organizarea locurilor de parcare cu acces limitat, asigurând astfel un loc garantat cu spațiu pentru încărcare pentru deținătorii de VE care nu dețin propriul garaj;
- Pregătirea de acțiuni de promovare a importanței electromobilității, armonizate cu obiectivele de Decarbonare pe termen lung;
- Stimularea investițiilor în dezvoltarea industriei prelucrătoare, de echipamente pentru SRE, eficiență energetică și electromobilitate prin stabilirea unor măsuri de sprijin care cuprind cercetarea, stabilirea unor standarde comune și dezvoltarea infrastructurii necesare autovehiculelor electrice și hibride;
- Extinderea, respectiv modernizarea transportului urban public cu mijloace ecologice, cum ar fi troleibuze, tramvaie, metroul si rețele feroviare suburbane.
- Promovarea utilizării bio-combustibililor (creșterea ponderii biocarburanților de generația I și generația a II-a);
Totuși, nu este precizată o dată exactă de la care să intre în vigoare o astfel de regulă!
In 2019 un proiect al primariei Bucuresti, prevedea că mașinile sub Euro 5, indiferent de orașul unde sunt înmatriculate, trebuie să plătească o vinieta Oxigen pentru a putea circula în București, iar cele sub Euro 3 nu mai au voie deloc în centrul orașului.