Din cauza accidentelor frecvete la nivel mondial, s-a creat o organizatie privata care incearca sa implementeze anumite standarde si ca sa diminueze pe cat posibil aceste cazuri neplacute. De exemplu, este important ca orice vehicul sa fie dotat cu un sistem de franare foarte bun pentru a putea actiona prompt. Astfel, conducatorii auto cu asigurare RCA sau chiar CASCO, dar si alti participanti la trafic pot fi mai protejati.
Pentru ca siguranta este pe primul loc, aceasta campanie numita EURO NCAP a luat amploare in anul 2020, cand a primit aprobarea de la Uniunea Europeana pentru a dispune anumite actiuni de siguranta pentru toate masinile noi, din fabrica.
Ce este mai exact EURO NCAP?
EURO NCAP (abrevierea de la The European New Car Assessment Programme) este o organizatie privata care lucreaza dupa propriile standarde prevazute in legislatia din Uniunea Europeana. Testele EURO NCAP au devenit de necontestat, mai ales in cazul in care doresti sa stii cat de sigura este masina pe care intentionezi sa o achizitionezi, fie ea mai veche sau mai noua. Multe autovehicule sunt construite cu un design modern pentru a impresiona clientii, dar nu dispun de un sistem de franare inteligent numit si AEB (Autonomus Emergency Braking).
Astfel, incepand cu anul 2020, blocul european a propus implementarea acestui sistem de franare obligatoriu pentru toate masinile noi care ies din fabrica. In acest sens, legea prevede faptul ca sistemul AEB va fi activat la viteze de pana la 60 km/h, fiind foarte folositor in mediul urban si putand astfel minimiza simtitor numarul de accidente zilnice.
Cum functioneaza testul Euro NCAP?
Toate masinile supuse acestui test trebuie sa respecte anumite standarde, pentru ca siguranta conducatorului vehiculului sau a celorlalti participanti la trafic sa fie cat mai mare. Astfel, au fost concepute urmatoarele teste pentru a vedea ce calificativ primeste masina in functie de sistemul de siguranta:
- Protectia pasagerilor adulti (40% din calificativul final);
- Protectia pasagerilor copii (20% din calificativul final);
- Protectia pietonilor, a biciclistilor si a motociclistilor (a categoriilor vulnerabile de participanti la trafic – pondere de 20%);
- Eficienta sistemelor active de siguranta pentru pasageri (pondere tot de 20% din nota finala).
Totusi, acest test este mai mult un ghid si nu trebuie luat ca atare. Asta inseamna ca unele masini care inregistreaza calificative usor mai mici, pot fi la fel de sigure si performante ca cele ce bifeaza calificative mai mari. Spre exemplu o masina cu 5 stele va avea o siguranta maxima, iar cea de 4 stele ar putea fi la fel de sigura, dar cu unele diferente in ceea ce priveste anumite aspecte.
Ce masini dispun de sistemul de franare AEB?
In ultimii ani, marii producatori de masini au introdus in vehicule normele impunse de Uninea Europeana in fiecare model, pentru a incepe sa fie raspandit cat mai mult si des acest nou tip de franare denumit AEB.
- Subaru Outback – scor total Euro NCAP 356 / 400, avand o asistenta de urgenta de 95%;
- Lexus NX – scor total Euro NCAP 352 / 400 si are o asistenta de urgenta de 91%;
- Nissan Qashqai – scor Euro NCAP 347 / 400 – asistenta de urgenta 95%;
- Genesis G80 – scor Euro NCAP 346 / 400 – asistenta de urgenta 91%;
- Mercedes C – Class – scor Euro NCAP 344 / 400 – asistenta 82%.
Sunt multe marci de masini care au adoptat sistemul AEB, fiecare dintre acestea avand diferente foarte mici intre ele in ceea ce priveste siguranta.
Normele propuse de Euro NCAP sunt benefice pentru toata lumea pentru o siguranta in plus in trafic. Accidentele mici din oras ar putea evitate cu ajutorul acestor masuri impuse.
Sistemul de franare auto AEB este cel mai inovator mod de a salva vieti si de a te mentine in siguranta pe tine- conducatorul auto si familia ta, atunci cand sunteti intr-o masina. In perioada urmatoare, toate masinile vor dispune de acest sistem, ceea ce inseamna ca multe erori de neatentie din trafic ar putea fi evitate gratie AEB.