Parcul auto romanesc imbatraneste oarecum „natural”, adica 2-3% din acesta sunt masini vechi. De aceea companiile de asigurari si-au prestabilit limita de acoperire la 10 ani. Acest lucru inseamna ca incheie asigurari auto pentru masini cu o vechime maxima de 10 ani, exceptie fac clientii care reinnoiesc politele.
Un contract pe leasing poate varia, in general, de la 3 la 5 ani, iar asiguratorii nu prea isi permit sa piarda soferii care conduc masini cu o vechime atat de mica. Companiile de asigurari „nu vad cu ochi buni” masinile mai vechi de 10 ani deoarece costurile cu reparatiile unei astfel de masini – piesele noi si manopera la service, de cele mai multe ori, sunt echivalentul unei masini la mana a doua, cu o vechime intre 4 si 6 ani.
Totusi, in ajutorul soferilor cu masini mai vechi de 6 ani, vin service-urile care au pachete speciale, care se orienteaza catre aceasta nisa de clienti. Manopera este cam la aceleasi costuri, dar pretul pieselor variaza destul de mult. In acest context, daca prima asigurata este la un nivel de 10% din valoarea unei masini noi, atunci masinile vechi nu mai sunt atat de atractive, mai ales cand reparatia ajunge la 20-30% din costul piesei.
Noua norma RCA are urmatoarea prevedere: in cazul unei daune totale, valoarea reiese conform sistemelor de calcul deja existente, facandu-se referire la pretul de piata. Aceasta poate fi considerata o imbunatatire a sistemului de asigurari din Romania, deoarece nu se poate spune ca grila de uzura a masinilor arata raportul real dintre cerere si oferta. Grila de uzura este o masura fixa, actualizata – poate – la jumatate de an. Din peste 300.000 de vehicule noi de pe piata romaneasca, cat erau in 2007, numarul a scazut la 80.000 de vehicule noi vandute. Totusi, cerea si oferta nu s-a schimbat foarte mult din anul 2007: importurile erau de peste 100.000 de masini la mana a doua, iar parcul auto avea per total 500.000 de vehicule. In 2014, importurile erau de aproximativ 300.000 de vehicule la mana a doua, vanzari de masini noi 80.000, se observa o scadere moderata, din totalul pietei. Se poate stabili pretul de piata al masinii comparand-o cu alte modele asemanatoare (ca vechime, km parcursi, etc), impreuna cu o analiza a altor factori.
Asadar, o masina mai veche de zece ani poate ca este „riscanta” pentru asiguratori, dar sistemul de calcul trebuie sa fie drept si fata de posesorii unor astfel de automobile.