Masinile electrice au prins un avant incredibil in ultimii ani, ele devenind o alternativa mai ecologica fata de automobilele clasice. Cu toate acestea, criza energetica nu ocoleste nici acest domeniu ci chiar devine un factor ce pune sub semnul incertitudinilor viitorul masinilor electrice.
Automobilele electrice ar putea sa nu mai fie atat de atractive ca pana acum
Pentru ca asistam la o crestere rapida a preturilor energiei electrice, managerii din domeniul auto din Germania subliniaza ca aceasta schimbare nu are cum sa nu impacteze si vanzarile de automobile electrice.
Productia si vanzarea de masini electrice incep sa cunoasca o regresie din cauza cresterii costurilor cu energia electrica, materiile prime si cu piesele necesare. In plus, veniturile consumatorilor scad, iar acest lucru inseamna automat un interes mai scazut pentru achizitionarea unei masini electrice.
Se pare ca aceasta nu este singura problema din industria masinilor electrice, pe fondul crizei energetice. In cazul in care, trendul acesta va persista, se vor observa efecte si asupra investitorilor din domeniu. Acestia nu vor mai fi motivati sa investeaza in constructia si intretinerea instalatiilor de incarcare, iar asta inseamna ca masinile electrice nu ar mai fi atat de practice si atragatoare pentru soferi.
Daca in ultimii ani, din cauza cresterii preturilor carburantilor, masinile electrice reprezentau o optiune mai buna decat masinile traditionale, dintr-o data, acest lucru nu mai este valabil. De exemplu, in Germania, o tara foarte afectata de criza energetica, se pare ca pretul la energie a crescut cu circa o treime in ultimul an, iar asta inseamna ca cei care detin o masina electrica si fac incarcarea acasa ori la o statie de incarcare, platesc cu 10% mai mult (si chiar peste 10%, in anumite cazuri).
Cei mai mari operatori de statii pentru incarcarea masinilor electrice din Germania au anuntat deja cresteri de preturi. Pentru o incarcare rapida prin curent continuu, un proprietar de masina electrica plateste acum cu 15 centi mai mult pe kW/h, iar pentru o incarcare ultra-rapida, el trebuie sa scoata din buzunar 75 de centi pe kW/ (de la 68 cat era inainte).
Daca pana recent multi soferi isi incarcau masinile electrice gratuit din vecinatatea supermarketurilor, magazinelor de mobila sau bricolaj, se pare ca de acum acestea vor incepe sa perceapa o taxa de incarcare.
Intr-un comunicat de presa, Stefan Bretzel, cel care a fondat Centrul pentru Managementul Automobilelor in Germania spune ca trecerea de la masinile clasice la cele electrice este grav amenintata de criza energetica si cresterea preturilor. Acest lucru ii va determina pe soferi sa se gandeasca de doua sau chiar de trei ori inainte de a cumpara o masina electrica. Avand in vedere beneficiile aduse la masa de masinile electrice si faptul ca acestea reprezinta o alternativa mai verde fata de automobilele pe combustibil, ar fi pacat ca ele sa-si piarda popularitatea si atractivitatea dintr-o data.
Mai multi reprezentati ai industriei masinilor electrice din Germania au contactat deja Guvernul cerandu-i acestuia sa nu creasca pretul energiei electrice peste cel al benzinei. Acest detaliu este vazut ca fiind esential pentru ceea ce se va intampla in viitor cu masinile electrice. Daca electricitatea devine mai scumpa decat benzina, masinile electrice nu vor mai fi atat de practice si cautate.
Scumpirea energiei si masinile electrice – Ce se intampla in Romania?
Si in Romania se simte o incertitudine in randul soferilor de masini electrice, care se gandesc ca vor fi nevoiti sa plateasca mai mult pentru utilizarea automobilelor proprii, date fiind majorarile de preturi ale energiei electrice.
Desi foarte multi romani au ales anul trecut sa-si schimbe masina pe benzina sau motorina cu una electrica, acum o parte din ei regreta decizia pe care au luat-o pentru ca in aceste vremuri in care energia devine mai scumpa, masinile traditionale sunt mai practice si avantajoase.
Din pacate, romanii care au o masina electrica si isi incarca bateria din reteaua proprie, trec de plafonul de consum de 255 de kW pe luna, limita impusa recent de Guvernul Romaniei.