In primele noua luni din 2014 s-au aprobat cu 10% mai putine dosare de dauna, fata de aceeasi perioada din 2013: 202.351 de dosare avizate. Este o diferenta intre dosarele de daune avizate si cele platite. Numarul dosarelor de daune platite a scazut, la randul lui, cu 11%: 202.694 dosare. In aceste conditii, este normal sa se inregistreze si o scadere (de 1%) a valoarii despagubirilor platite: 1.390 milioane lei.
Care este valoarea daunei medii platite in 2014, in baza RCA?
In schimb, fata de primele 9 luni din 2013, anul acesta dauna medie platita a crescut cu 12%, ajungand la valoarea de 6.859 lei. Daunele survenite in urma unui accident rutier se impart in doua categorii: daune materiale si daune pentru vatamari corporale si deces. In acest context, ASF a prezentat valorile daunelor medii pentru aceste doua categorii.
Dauna materiala medie platita a ramas la aproximativ aceeasi valoare cu cea din 2013: 5.266 lei (in 2013 era cu 27 lei mai mica).
Dauna medie platita pentru vatamari corporale si deces a crescut cu 14% anul acesta, ajungand la suma de 63.308 lei. Este interesant ca, la acestea din urma, 70% din totalul daunelor platite (352 milioane lei) au reprezentat daune morale (daune nepatrimoniale).
Din fericire, numarul accidentelor care se soldeaza cu vatamari corporale este mai mic decat numarul accidentelor care creeaza doar daune materiale. Din totatul despagubirilor platite, valoarea despagubirilor pentru vatamari corporale reprezinta doar 25%.
Detalii care trebuie notate in cazul unui accident rutier
– locul si ora exacta a producerii accidentului (numar de strada sau de kilometri in cazul drumurilor extraurbane)
– directiile de mers ale autovehiculelor implicate in accident, precum si numerele de inmatriculare ale acestora
– numele soferilor si ale martorilor
– datele de identificare ale politei de asigurare (seria si tichetul)
– copie dupa RCA-ul vinovatului
Ce se face in caz de accidente usoare
Atunci cand se observa la autovehiculul avariat scurt circuite, scurgeri de ulei, etc. ar trebui decuplate bornele bateriei. De asemenea, fara a porni motorul, ar trebui mutat vehiculul (impins sau tractat) la marginea carosabilului – ideal ar fi chiar in afara carosabilului, daca nu sunt santuri. Aceasta recomandare este valabila doar in cazul accidentelor cu daune materiale, nu cu vatamari corporale.
In cazul in care un autovehicul a fost avariat in timp ce era parcat sau stationa, atunci soferul respectiv trebuie sa mearga la cea mai apropiata sectie de politie pentru a se constata accidentul si a declara evenimentul. Daca autovehiculul este extrem de avariat si nu mai poate fi pornit, atunci se anunta Politia, care va elibera ulterior documente precum: procesul verbal prin care se constata contraventia sau anexa 2 daca nu se cunoaste autorul accidentului, adeverinta de dauna (daca se fura ceva).