Dupa golul lasat de Astra Asigurari, se pare ca un nou asigurator isi va face simtita prezenta pe piata din Romania. Cei de la Credit Europe Asigurari analizeaza detaliile pentru intrarea pe piata cu asigurari de raspundere civila auto. Acest lucru se va intampla, cel mai probabil, in 2016.
Chiar daca din punct de vedere istoric, asigurarile auto nu au fost foarte profitabile, se pare ca Credit Europe Asiguari vede o oportunitate de schimbare in domeniu si considera ca totul se indreapta intr-o directie buna.
Pana acum, compania nu a intrat pe acest segment de piata, deoarece nu era profitabil. Se pare insa ca preturile din ce in ce mai mari pentru polite si o uniformizare a despagubirilor transforma RCA-ul intr-o polita foarte atragatoare pentru asiguratori.
In prezent, piata Rca din Romania este activa datorita unui numar de 9 companii: Allianz Tiriac Asigurari, Carpatica Asigurari, Asirom Vig, City Insurance, Euroins, Groupama, Generali, Omniasig si Uniqua. Pana de curand exista si al 10-lea asigurator, Astra Asigurari, care insa nu mai are dreptul sa emita polite RCA odata cu demararea procedurilor de faliment.
In Romania, piata de asigurari auto ocupa cel mai mare procent din intreaga piata de asigurari: nu mai putin de 45%. Valorile la care s-a ajuns in 2014 au fost de aproape 335 de milioane de lei, in crestere fata de 2013 cu 13.6 %.
Data fiind situatia asiguratorului Astra, cei de la ASF au decis sa raspunda pe site-ul propriu la cele mai frecvente intreabari venite de la asiguratii companiei falimentare.
Care sunt cele mai frecvente intrebari?
- Ce se intampla cu despagubirile aprobate de Astra, care nu au fost insa efectuate? In cazul in care esti intr-o astfel de situatie trebuie sa depui o cerere – tip de plata catre FGA, care va analiza documentele si va lua o decizie in acest sens.
- Ce se intampla daca am avut un accident iar dosarul a fost inaintat catre Astra, dar nu a fost rezolvat? Ina acest caz, dosarul este transferat catre FGA. Va trebui sa depui totusi o cerere-tip catre FGA pentru eliberarea platii.
- Cum pot recupera banii, in cazul in care am radiat masina care este inca asigurata la Astra. In acest caz, tot o cerere tip este raspunsul corect. Aceasta trebuie sa fie depusa la FGA imediat dupa radiere si sa fie insotita de documentele care dovedesc faptul ca nu au existat daune pe polita RCA.
- Trebuie platite in continuare ratele asigurarii. In functie de clauzele din contractul cu asiguratorul este posibil ca, in cazul in care nu platesti rata, acesta sa nu fie obligat sa plateasca eventualele pagube. In cazul acesta, daca te hotarasti sa nu mai platesti ratle este bine sa inchei un contract cu un alt asigurator pentru a asigura riscul producerii unui eveniment neplacut.
- Ce se intampla daca am platit o polita facultativa pe 1 an de zile? In acest caz exista 2 posibilitati: astepti sa treaca perioada de valabilitate, timp in care cei care se vor ocupa de daune vor fi cei de la FGA sau denunti contractul, iti recuperezi diferenta de bani si gasesti un alt asigurator.
Mai multe informatii in acest sens pot fi gasite pe site-urile oficiale ale ASF si FGA.
Recent, un studiu facut de cei de la LLOYD’s of London a concluzionat ca principalul risc ce ameninta economia Bucurestiului in urmatorii 10 ani este cel de cutremur. Conform studiului, se pare ca suma pierduta in cazul unui seism major ar fi de 4.33 miliarde de dolari, ceea ce inseamna extrem de mult.
Bucurestiul nu sta insa cel mai rau la acest capitol. In lume, cel mai prost la acest capitol stau orasele Lima, Teheran si Istambul.
Pe locul secund in topul facut de cei de la LLOYD’s privind riscurile ce ameninta Bucurestiul se numara prabusirea pietei de capital, care ar duce la pierderi de 3.56 miliarde de dolari, risc urmat de o pandemie, cu pierderi de 2 miliarde de dolari. In top se mai afla si modificarea brusca a pretului petrolului, sau intrarea in faliment a statului, cu pierderi consistente, de asemenea.
Daca acestea sunt riscurile la care locuitorii Bucurestiului sunt supusi in fiecare zi, lucrurile de care nu trebuie sa se teama sunt terorismul, un tsunami sau o eruptie vulcanica. Aceste neplaceri sunt aproape imposibile pentru capitala Romaniei., conform LLOYD.
Odata cu falimentul Astra Asigurari s-a creat o situatie foarte complicata si incurcata. Astfel, cei care ajung sa aiba daune, tind sa se increada in orice intermediar care le promite recuperarea acestora.
Conform ASF, falsii intermediari trebuie sa fie reclamati catre Politie sau catre ASF iar eventualele daune trebuie sa fie adresate Fondului de Garantare a Asiguratilor. Conform ASF, FGA este singura institutie care poate oferi daune asiguratilor Astra.
Ce trebuie sa faci in cazul in care ai o dauna?
In cazul in care treci printr-un accident, va trebui sa trimiti o cerere de deschidere a dosarului de dauna catre FGA. Ulterior, trebuie sa astepti pentru a fi contactat de reprezentantii fondului, care iti vor transmite detaliile in ceea ce priveste programarea pentru constatare.
De asemenea, este bine de stiut ca o constatare destinata posesorilor, beneficiarilor sau pagubitilor Astra este 100% gratuita, FGA acoperind toate costurile in acest sens.
Asiguratorii primesc frecvent diverse reclamatii din partea asiguratilor. Informatiile despre reclamatii trebuie sa fie publice, deoarece in felul acesta fiecare potential asigurat isi poate da seama care companie de asigurari este cea mai buna.
Semetrul 1 al anului 2015 aduce in fata asiguratilor niste cifre cat se poate de interesante. Conform Directiei Protectiei Consumatorilor din cadrul ASF, aceasta perioada a anului a adunat 8093 de petitii, cu 14.42 % mai putin decat aceeasi perioada a anului trecut. Dintre acestea, doar 5100 au fost solutionate.
Asiguratorii cu cele mai multe reclamatii au fost ASTRA ( un lucru oarecum evident, dat fiind recentul faliment), Euroins si City Insurance.
Care au fost cele mai intalnite reclamatii?
Cel mai reclamat aspect in prima parte a anului a fost neplata sau plata partiala a despagubirilor pe care le-au solicitat asiguratii. Nu mai putin de 84% din totalul reclamatiilor au avut acest subiect. Printre reclamatii s-au descoperit si cereri privind recalcularea valorii despagubirilor sau respectarea conditiilor contractuale.
Cine a avut castig de cauza in cazul petiitilor rezolvate?
Din totalul de 5100 de petitii rezolvate, aproape 60% au fost solutionate in favoarea asiguratului, prin plata despagubirilor solicitate sau prin rezolvarea disputei pe cale amiabila. Celelalte au fost solutionate, insa in favoarea asiguratorului.
Care sunt societatile care au cunoscut cele mai mari cresteri in ceea ce priveste numarul de petitii?
Companiile de asigurari cu un numar din ce in ce mai mare de petitii sunt Asirom Vig, Carpatica Asig S.A si City Insurance. Acestea au avut cresteri cu pana la 81% si au insumat un procent de aproape 35% din totalitatea petitiilor.
Pe langa petitii, ASF a inregistrat nu mai putin de 4289 de apeluri din partea clientilor asiguratorilor, apeluri care au necesitat asistenta de specialitate.
Partea buna din toate aceste cifre este ca numarul petitiilor a scazut fata de anul trecut. Partea proasta insa, este ca exista asiguratori pentru care numarul petitiilor a crescut substantial.
Toata Romania este la curent cu falimentul rasunator al celor de la Astra Asigurari. Cei care sunt implicati direct insa, pot fi destul de confunzi in ceea ce priveste modul in care trebuie sa procedeze in continuare. Daca ai o asigurare incheiata cu asiguratorul, nu ar trebui sa iti faci probleme, in conditiile in care ASF ( autoritatea de supraveghere financiara ) a publicat destule informatii legate de situatia complicata a Astra.
Ce trebuie sa faci daca esti asigurat Astra?
Conform celor de la ASF, trebuie sa urmaresti informatiile pe care acestia le publica pe site-ul propriu sau, in cazul in care ai intrebari suplimentare, sa ii contactezi telefonic sau prin intermediul unei adrese de email.
Numerele de telefon si adresa la care pot fi contactati sunt urmatoarele:
- 021.211.60.37;
- 021.211.60.73;
- office@asf-fga.ro
- 0800.825.627 ( Numar gratuit TelVerde)
- office@asfromania.ro
- Pagina oficiala de Facebook.
De asemenea, pe pagina oficiala a ASF va putea fi gasita si o lista a potentialilor creditori de asigurari ( asigurat, beneficiar al asigurarii sau persoana pagubita ) In cazul in care esti intr-una din aceste situatii si nu te regasesti pe lista ASF, se poate face o cerere in vederea includerii, cerere ce trebuie insotita de documente care sa o sustina.
Ce este FGA?
FGA este o institutie constituita cu scopul de a proteja asiguratii unor companii de asigurari si tertele persoane pagubite in cazul in care asiguratorul intampina probleme precum falimentul. Practic, este un asigurator pentru asiguratori, care garanteaza faptul ca asiguratii sunt despagubiti, indiferent de situatia financiara a asiguratorului. Din pacate, suma asigurata de FGA nu poate depasi plafonul legal de 450 000 de lei.
Daca esti in situatia de a fi victima unor daune produse anterior deciziei ASF de a incepe procedura de faliment pentru Astra Asigurari, te poti adresa tot acestei institutii.
Cei de la Autoritatea pentru Supraveghere financiara au decis ca Astra Asigurari trebuie sa intre in faliment. Societatea lui Dan Adamescu va lasa in urma nu mai putin de 1.8 milioane de asigurati, in conditiile in care politele de asigurare propuse de aceasta companie de asigurari erau printre cele mai mici de pe piata.
Conform lui Misu Negritoiu insa, presedintele ASF, se pare ca institutia pe care o conduce va proteja interesele tuturor asiguratilor, in asa fel incat acestia sa nu resimta niciun fel de paguba.
Ce se va intampla, totusi, cu persoanele asigurate la Astra?
Dosarele de despagubire se vor transfera de la Astra catre fondul de garantare a asiguratilor. Atata timp cat asiguratii nu vor denunta polita, aceasta va functiona fara probleme, pe baza contractului incheiat cu Astra. Fondul de garantare a Asiguratilor are un buget suficient de mare incat sa acopere toate cele 2.5 milioane de polite detinute de 1.8 milioane de asigurati.
Compania are probleme financiare de foarte multa vreme, trecand prin mai multe etape de majorare de capital, in vederea iesirii din criza. Din pacate, cea de-a treia etapa a fost incheiata fara succes pe 19 august.
Falimentul Astra poate crea insa probleme destul de grave, in conditiile in care despagubirile oferite de ASF pot fi limitate. Practic, dat fiind numarul foarte mare de polite, indiferent de produsul asigurat si de valoarea acestuia, ASF nu va putea oferi despagubiri mai mari de 100 000 de euro. In cazul unui cutremur, spre exemplu, efectele pot fi cu adevarat dezastruoase.
Istoricul Astra Asigurari
Astra Asigurari si-a inceput jurnalul pe piata romaneasca in anul 1990, in momentul in care s-a rupt de Administratia Asigurarilor de Stat, care detinea monopolul in ceea ce priveste asigurarile inainte de 1990. In 2000, Astra ramasese singura companie de asigurari de stat ca in 2002 sa fie privatizata si sa intre in proprietatea omului de afaceri Dan Adamescu. O perioada, compania a avut un numar record de subscrieri, ajungand cea mai mare companie de asigurari din Romania. Astazi, locul ocupat de Astra Asigurari in ceea ce priveste numarul de polite este 3, suficient de bun incat falimentul sau sa creeze probleme grave.
Declinul sau a inceput in urma cu un an, cand Adamescu a fost acuzat ca a transferat sume mari de bani catre propriul ziar.
Desi in momentele imediate, incalzirea globala nu este atat de apasatoare, cel putin nu pentru Romania, viitorul este destul de sumbru, efectele acesteia vazandu-se din ce in ce mai accentuat. Anul acesta, canicula a fost mai puternica decat in ultimii ani si a dus la situatii cu adevarat ingrijoratoare:
- Romania s-a aflat in aproape toata luna iulie sub cod galben de canicula si a suferit destul de mult de pe urma secetei prelungite;
- Itala, Croatia si Ungaria s-au aflat sub cod rosu de Canicula, inregistrand temperaturi de pana la 40 de grade Celsius;
- Iranul a cunoscut o temperatura cu adevarat impresionanta, chiar si pentru acea zona a lumii : 73 de grade Celsius.
- Valul de caldura a ucis peste 4500 de persoane doar in India si in Pakistan.
Toate aceste elemente par a deveni o obisnuinta pentru lumea intreaga iar riscurile catastrofale par a creste si ele. In aceste conditii, asiguratorii se vad nevoiti sa gaseasca solutii pentru a preveni eventualele tragedii si evident, eventualele pierderi. Se pare ca nota de plata pe care trebuie sa o plateasca omenirea pentru adaptarea la incalzirea globala este de aproximativ 100 de miliarde de dolari in fiecare an, pana in anul 2050 iar nota de plata care trebuie sa fie platita de asigurati catre asiguratori va creste si ea destul de mult.
Care credeti ca este rezolvarea in acest caz si cum credeti ca se vor descurca asiguratorii pe termen lung? Desi semnele unei incalziri globale accentuate sunt prezente din ce in ce mai puternic, destul de putini sunt asiguratorii care se ingrijoreaza in acest sens si care iau atitudine.
Anul 2015 nu a fost un an tocmai bun pentru agricultura. Seceta prelungita si-a spus cuvantul, motiv pentru care culturile de soia, grau, rapita, floarea soarelui si cele de legume au avut foarte mult de suferit. Cele mai mari pierderi s-au inregistrat in cazul culturilor de porumb, care au cunoscut o scadere uriasa a productiei.
Per total, pierderile estimate se ridica la peste 2 miliarde de euro, suma care poate afecta mult activitatea viitoare a agricultorilor.
Se pare ca nu toate vestile sunt proaste insa. Premierul Victor Ponta a anuntat in cadrul unei emisiuni televizate ca Guvernul este gata sa ofere despagubiri tuturor celor care au avut de suferit din cauza secetei. Ministrul Agriculturii s-a intalnit deja cu reprezentantii producatorilor si urmeaza sa puna la punct acest aspect.
Vestea este una foarte buna, in conditiile in care pierderile produse de seceta nu sunt acoperite de companiile de asigurari. O alta veste buna este faptul ca |Romania a cunoscut o crestere economica de 3.7% in primul semestru al anului 2015, ceea ce inseamna ca, cel putin teoretic, exista bani pentru aceste despagubiri.
Despagubirile vor fi acordate diferentiat, in functie de marimea fermelor care le solicita. Astfel, fermierii mari vor avea nevoie de o aprobare a comisiei europene, dat fiind faptul ca pierderile lor sunt mult mai mari, asadar, despagubirile trebuie sa fie ceva mai mari.
Nu toate culturile din 2015 au cunoscut pierderi. Culturile de grau si orz, insamantate in toamna anului 2014, au avut rezultate mai bune decat in anul 2014, in conditiile in care seceta nu le-a afectat foarte tare.
Ce este constatarea amiabila si cand poate fi incheiata?
Asigurarea Rca asigura repararea tuturor pagubele pe care le produci, atunci cand faci un accident din vina ta. Ce trebuie sa faci insa, daca accidentul este unul usor si nu se doreste deplasarea pana la sectia de politie?
Una dintre solutii este sa se completeze un formular de constatare amiabila.
Ce este constatarea amiabila?
Este un document semnat de ambii soferi care au facut parte din accident, prin care se ajunge la un consens. Constatarea amiabila este un document tip si reprezinta doua foi autocopiative. Una trebuie sa fie pastrata de tine si cealalta de celalalt sofer implicat in accident.
Ce trebuie sa faci cu constatarea amiabila?
Dupa ce este completata si fiecare sofer a pastrat cate o copie, ai doua optiuni:
- Daca ai pretentii la despagubiri materiale, constatarea trebuie sa fie depusa la compania de asigurari a celuilalt sofer;
- Daca nu ai pretentii de despagubiri, constatarea trebuie sa fie depusa la compania ta de asigurari.
Este indicat ca depunerea constatarilor sa se faca la un centru de daune al uneia dintre companiile de asigurari si sa se faca de ambii soferi.
Cand te poti folosi de constatarea amiabila?
Pentru a putea folosi aceasta modalitate de intelegere, trebuie sa fii in totalitate de acord cu celalalt sofer si sa doriti amandoi completarea unui astfel de formular.
Nu vei putea folosi un formular de constatare amiabila daca au existat persoane care au fost vatamate corporal sau au decedat sau daca au fost implicate mai mult de doua vehicule in accident. De asemenea, singurele pagube trebuie sa fie produse la cele doua masini implicate. Daca sunt pagube mai mari si se gasesc si la alte vehicule, cladiri sau bunuri, este obligatoriu sa se ajunga la o sectie de politie.
Ce trebuie sa mai stii despre constatarea amiabila?
Inainte de a incheia o astfel de intelegere, este bine de stiut ca un formular de constatare amiabila nu inseamna recunoasterea vinovatiei. De regula, vinovatia va fi stabilita de catre companiile de asigurari.
Odata ce ai completat formularul de constatare amiabila, nu vei mai putea merge la Politie. Asadar, daca ai nemultumiri in ceea ce priveste stabilirea vinovatiei, este bine sa eviti completarea unui astfel de formular. Nici compania de asigurari nu te mai poate trimite la politie, fiind obligata sa rezolve cazul in bazul formularului depus.
Formularul trebuie sa fie completat corect, coerent si cat mai complet, in asa fel incat sa poata fi inteles si sa se poata stabili cu exactitate care au fost cauzele accidentului.
Constatarea amiabila este, asadar, o solutie prin care soferii implicati intr-un accident pot evita timpul pierdut pe la Politie, dar care ofera totusi posibilitatea despagubirii, pentru cei care au fost pagubiti intr-un fel sau altul in accident. Evident, Daca este vorba despre un accident mai grav sau daca nu exista intelegere intre soferi, trebuie sa se ajunga si la sectia de Politie. Daca totul se rezolva verbal insa, constatarea amiabila este cea mai buna varianta.