In ultima perioadă, autostopul a ajuns un subiect intens discutat, având în vedere cazul de la Caracal, în urma căruia două tinere, luate la ocazia cu mașina, au fost răpite și omorâte. În felul acesta erau răpite victimele, nevoite să facă autostopul din cauza lipsei unui sistem de transport în comun pe traseul lor. O lege privind autostopul a fost dată, în urmă cu cinci ani, și interzice această practică.
Controversatul proiect de lege ce introduce sancţiuni drastice împotriva şoferilor care transportă autostopişti a fost adoptat pe 8 iunie 2015.
Conform documentului, transportul în regim de taxi sau de închiriere s-ar putea realiza numai de către transportatorii autorizaţi care deţin autorizaţii valabile pentru fiecare autovehicul utilizat.
Pe scurt, va fi interzis autostopul, definit ca transportul public contra cost, de persoane, cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie de taxi valabilă sau copie conformă valabilă. De asemenea, va fi interzis şi transportul de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deţine pentru acesta autorizaţie de taxi valabilă. Persoanele fizice sau juridice care vor efectua, în mod repetat, transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără să respecte regulile de mai sus, ar putea fi sancţionate cu amenzi cuprinse între 1.000 şi 5.000 de lei.
Care sunt motivele invocate de initiatori!
“Introducerea noilor dispoziţii este necesară în condiţiile în care există practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fapt care afectează în mare măsură atât transportul local, cât şi transportul judeţean de persoane. Aceste practici ilicite determină efecte negative majore asupra activităţii economice a întreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat (prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport rutier de persoane neautorizate), cât şi asupra siguranţei circulaţiei rutiere“,se precizează în expunerea de motive a documentului.
Legea nu abordează însă și siguranța cetățeanului, ci singurele motive care interzic această practică se referă la aspectul financiar.
Cu toate acestea, în anumite situații, cetățenii respectivi fie nu au o alternativă de transport, fie nu dispun de resursele financiare necesare deplasării interurbane cu taxiul.