Actorii din sectorul asigurarilor solicita Guvernului Romaniei sa ia in calcul adoptarea unor masuri pentru a veni in sprijinul industriei de asigurari daca tarifele la RCA vor fi plafonate. Una dintre propunerile venite din partea acestora este aceea a compensarii diferentei de pret dintre primele practicate de companiile care furnizeaza asigurari auto si tariful plafonat.
Compensarea ar urma sa fie facuta de statul roman, in mod similar schemei prin care furnizorii de energie electrica si gaze beneficiaza de compensare din buget in cazul reducerilor din facturi.
UNSAR, BAAR si PIAR se pozitioneaza impotriva adoptarii proiectului in forma actuala
Proiectul de Hotarare de Guvern referitor la plafonarea tarifelor pentru RCA a primit reactii dure din partea mai multor actori de pe piata de asigurari. Uniunea Nationala a Asiguratorilor si Reasiguratorilor din Romania (UNSAR), Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) si Patronatul Industriei Asigurarilor din Romania nu sunt de acord cu adoptarea proiectului in forma actuala. Acestea si-au transmis punctul de vedere si au propus solutii Ministrului Finantelor Publice si Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).
Reprezentantii asiguratorilor propun un pachet de masuri complementare
Reprezentantii asiguratorilor au atras atentia asupra faptului ca daca proiectul va intra in vigoare, sunt necesare o serie de modificari in prealabil. Acestia solicita ca aspectele din legislatia nationala aferenta pentru care Romania se afla in infringement sa fie indreptate cat mai repede.
In pachetul de masuri complementare la proiectul de plafonare a tarifelor RCA, se solicita emiterea Ordinului comun al Ministerului Sanatatii si ASF referitor la implementarea baremului traumatologic in vederea stabilirii despagubirilor morale pe cale amiabila. Reprezentantii asiguratorilor transmit o solicitare si cu privire la indreptarea articolelor din Legea 132/2017, mai precis a acelora care nu permit asiguratorului un control al costurilor cu reparatiile masinilor.
Printre masurile pe care reprezentantii asiguratorilor le-au propus spre implementare in eventualitatea in care plafonarea preturilor la RCA se va concretiza, se numara si lansarea unui proiect referitor la reducerea frecventei si gravitatii accidentelor, precum si adoptarea unor masuri urgente prin care sa fie ridicat gradul de cuprindere in asigurare si combatere reala a fraudelor, in ideea de a amplifica eforturile deja existente in aceasta zona.
Se propune compensarea temporara de catre statul roman a diferentelor negative dintre primele practicate de asiguratorii RCA in momentul de fata si tariful plafonat. Aceasta schema de ajutor este comparata cu mecanismul de compensare privitor la consumul de energie electrica si gaze naturale, care a fost reglementat prin OUG 118/2021.
S-a mentionat inclusiv o posibila compensare de catre stat a taxelor si contributiilor platite lunar catre Fondul de Garantare a Asiguratilor, Fondul National de Protectie si Autoritatea de Supraveghere Financiara pe durata lunilor in care HG este in vigoare. In acelasi comunicat, se arata ca soferii cu autovehicule pentru transportul bunurilor reprezinta un procent de peste 90% din categoria asiguratilor cu risc ridicat, astfel ca ar fi necesara asumarea unui plan de actiune care sa genereze o scadere in frecventa daunelor pentru acesti clienti (care acum se situeaza la 21%, mai mare de patru ori fata de media generala de 5%).
Respectarea legislatiei comunitare, prioritara indiferent de solutia finala
Comunicatul in care este surprins pachetul de masuri propuse de actorii din industria de asigurari mentioneaza ca indiferent care ar fi solutia finala adoptata, modificarile legislatiei RCA trebuie sa fie in armonie cu legislatia comunitara, pe care Romania trebuie sa o respecte, ca urmare a integrarii sale in Uniunea Europeana.
De altfel, se precizeaza faptul ca orice modificari ale legislatiei trebuie sa fie in beneficiul victimelor accidentelor, nu doar al transportatorilor. In plus, acestea trebuie sa asigure stabilitate si echilibru pe piata de asigurari, precum si sa incurajeze intrarea pe piata a altor companii de asigurari. In acest fel, competitivitatea va creste si automat, calitatea serviciilor se va dori a fi superioara.
Asiguratorii precizeaza ca este nevoie de stabilitate pe piata pentru ca alti investitori sa fie dornici sa activeze in Romania, fapt ce ar insemna sprijin pentru romani, pe de o parte si pentru economia tarii, pe de alta parte.
Reprezentantii industriei de asigurari afirma ca sunt deschisi la discutii si la identificarea unor solutii eficiente, ce trebuie sa porneasca neaparat de la analize tehnice care sa fie bine fundamentate si de la principiile asigurarilor. De altfel, se impune pastrarea liniilor pe care le-a trasat legislatia europeana, care se concentreaza pe protectia tertelor persoane prejudiciate.
Asiguratorii critica forma actuala a proiectului de plafonare a tarifelor la RCA
Inca de cand proiectul referitor la plafonarea timp de 6 luni a tarifelor de prima la asigurarile auto RCA a fost lansat, reprezentantii asiguratorilor au reactionat dur si au adus in discutie efectele pe care le-a avut masura similara de acum cativa ani, in urma careia Comisia Europeana a deschis procedura de infringement impotriva Romaniei.
Proiectul de HG privind plafonarea tarifelor RCA a aparut ca actiune in ultima instanta, dupa cum a declarat presedintele ASF. Dupa iesirea de pe piata a City Insurance, care avea in portofoliu cel mai mare procent de asigurati, tarifele practicate de asiguratorii care au mai ramas in industrie au cunoscut o evolutie ascendenta.
Prima forma a documentului propune, printre altele, o limitare a comisioanelor de distributie la maximum 5% din prima bruta incasata, ceea ce a atras reactii dure din partea brokerilor, care au solicitat imediat ca aceasta prevedere sa fie eliminata. In caz contrar, plafonarea comisioanelor de distributie la 5% ar insemna eliminarea de pe piata a aproximativ 20.000 de distribuitori de pe piata si dificultati pe partea de accesare a produselor de asigurare.
In plus, comisioanele de intermediere sunt deja plafonate prin Legea 132/2017, potrivit careia “Cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare, incluse in tariful de prima, nu pot depasi cumulat 25% din tariful rezultat” (art.18, alineat 4).
Momentan, proiectul de HG nu a primit avizul de la Consiliul Economic si Social, esential pentru traseul actului normativ. Deci, proiectul trebuie sa fie modificat de catre Ministerul de Finante, in raport cu motivele pentru care CES a dat aviz nefavorabil.