Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) a transmis un comunicat prin care mentiona ca intre prima de risc si tariful de referinta la care trebuie plafonat, ambele calculate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), asiguratorii au peste 150% adaos la polita RCA. Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania a raspuns la acest comunicat, acuzand transportatorii de faptul ca propaga un document de tip fake-news si dezinformeaza publicul.
Raspunsul UNSAR la acuzatiile din partea asociatiei transportatorilor
In comunicatul transmis de UNSAR, se atrage atentia asupra dezinformarilor grave care au fost aduse prin prisma documentului publicat de o anumita asociatie, al carui obiectiv a fost acela de a induce opinia publica in eroare si de a promova o imagine falsa a pietei de asigurari auto din Romania.
UNSAR mentioneaza ca dezbaterile pe tema RCA trebuie sa porneasca de la cifre oficiale puse la dispozitie de autoritatile publice competente, descurajand dezbaterile care pornesc de la speculatiile unor entitati private, susceptibile sa creeze confuzie si neincredere.
UNSAR clarifica modul in care se calculeaza tarifele de referinta pentru RCA
UNSAR aminteste ca tarifele de referinta sunt calculate si publicate in baza unui raport pe care il realizeaza o societate cu expertiza, contractata de ASF, respectandu-se temeinic legislatia aferenta in vigoare. Ca sa clarifice modalitatea prin care sunt stabilite tarifele de referinta pentru politele RCA pe diferite categorii de vehicule si soferi, UNSAR ofera o serie de detalii transparente, cu caracter tehnic, astfel incat publicul sa fie informat corect.
Inainte de toate, se mentioneaza faptul ca prima RCA despre care vorbeste comunicatul initial, pe care UNSAR il catalogheaza drept un document de tip “fake-news”, este doar unul dintre elementele in baza carora se determina tarifele de referinta RCA. In continuare, comunicatul ofera mai multe detalii despre ceilalti factori de care se tine cont in vederea stabilirii tarifelor de referinta. Este vorba despre factorul pentru daunele mari, factorul IBNR, factorul inflatia daunelor si marja de siguranta.
In ceea ce priveste factorul pentru daunele mari, acesta reprezinta o componenta esentiala cand vine vorba despre stabilirea tarifelor de referinta pentru politele RCA. Desi daunele mari nu au o frecventa ridicata de producere, severitatea acestora este una crescuta. In general, este vorba despre accidente care se soldeaza cu vatamari corporale sau decese.
Prima de risc de referinta este ajustata cu o alta serie de factori, intre care factorul de bonus-malus, cheltuielile asiguratorului si marja de profit. Referitor la cheltuielile asiguratorului, acestea sunt limitate la 25% din prima bruta de referinta si includ cheltuielile de dauna, comisioanele care sunt achitate distribuitorilor si alte cheltuieli de achizitie, cheltuieli administrative si cheltuieli cu reasigurarea, potrivit comunicatului UNSAR.
Numai dupa ce prima de risc de referinta se ajusteaza cu acesti factori rezulta prima bruta de referinta si ulterior tarifele de referinta. In aceste conditii, UNSAR mentioneaza ca orice afirmatie referitoare la profitabilitatea din sectorul RCA trebuie sa plece de la calcule realizate de specialisti din domeniu si de la date oficiale, care prezinta transparent costurile si profitabilitatea asociate pietei RCA din Romania.
Spre finalul comunicatului, se ofera procente legate de profitabilitatea din sectorul RCA si transportul rutier de marfuri, acestea fiind prezentate in oglinda, prin apel la datele publice. Valoarea totala a primelor brute subscrise RCA a fost de 3,96 miliarde de lei in 2020, cu o pierdere aferenta de -13%. Cat despre societatile de transporturi rutiere de marfuri, cifra de afaceri s-a ridicat la 50,6 miliarde de lei, cu un profit aferent de 6,7%. In alta ordine de idei, profitul inregistrat de societatile de transport in anul pandemiei sunt aproape egale cu valoarea primelor brute subscrise RCA in acelasi an.
COTAR a transmis scrisori de protest legate de cresterea pretului RCA
COTAR a transmis scrisori de protest la mai multe institutii, printre care ASF si UNSAR, pe fondul cresterii preturilor RCA. Se pare ca scrisorile de protest au fost trimise si la Ambasada Austriei in Romania, la conducerea Vienna Insurance Group din Austria si la Biroul Asigurarilor de Autovehicule din Romania.
Madalin Rosu, managing board member – Omniasig Vienna Insurance Group si presedinte al Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania, a criticat dur amenintarile transportatorilor, care si-au exprimat intentia de a bloca orasele cu camioanele daca tarifele RCA nu vor fi plafonate.
Transportatorii vor sa organizeze proteste in toata tara
Transportatorii si-au exprimat intentia de a iesi in strada si de a protesta din cauza scumpirilor la politele RCA si a majorarii preturilor la carburanti. Acestia sunt nemultumiti de faptul ca autoritatile nu gestioneaza valul de scumpiri la energie, carburanti si RCA si ca nu ofera sprijin pentru depasirea acestei crize.
Transportatorii au afirmat ca vor protesta cu masinile in strada ca modalitate de sanctionare a majorarii tarifelor practicate de firmele de asigurari. Presedintele COTAR, Vasile Stefanescu, a declarat ca statul trebuie sa identifice solutii prin care sa sprijine firmele romanesti, care fac fata cu greu scumpirilor in lant. Acesta a adaugat faptul ca transportatorii vor protesta in toate formele legale, in intreaga tara, pana in momentul in care Guvernul vine cu solutii.
De asemenea, presedintele COTAR a scos in evidenta faptul ca presedintele Consiliului Concurentei nu a luat masuri concrete pentru a demara o ancheta in piata RCA in contextul majorarilor de pret, mai ales ca unii asigurati au ajuns sa plateasca triplu pentru politele de asigurare obligatorii.
Transportorii au sustinut ca initiativa de a protesta a venit si ca urmare a atitudinii sefului Consiliului Concurentei, care cere plafonarea preturilor la energie, carburanti si polite RCA la un nivel ridicat si numai pentru o anumita categorie de consumatori. Cei care activeaza in acest sector resimt scumpirile la energie electrica si la gaze in egala masura, fiind afectati nu numai de preturile la RCA.