Anul trecut, prin reglementarile impuse de catre ASF, asiguratorii nu aveau voie sa modifice pretul politei de asigurari auto obligatorii mai devreme de 12 luni de la ultima schimbare. De asemenea, companiile de asigurare-reasigurare nu aveau voie sa acopere pierderile pe segmentul RCA decat din politele respective. Din 2015, mai exact dupa ce se va publica in Monitorul Oficial, aceste reglementari nu vor mai fi valabile. ASF a realizat ca nu faceau decat sa sustina scumpirile politelor RCA.
Asadar, prin Consiliul ASF, din Norma RCA numarul 23 din 2014 va fi abrogat art. 21 alin. 1 si art. 21 alin. 5, cu mentiunea ca indexarile si modificarile anumitor categorii de riscuri nu vor putea fi modificate mai devreme de 12 luni. Aceste doua amendamente sunt un prim pas al ASF in normalizarea preturilor la politele RCA. Se incearca flexibilizarea cadrelor de reglementare astfel incat asiguratorii sa aiba destula libertate de optimizare a portofoliilor si sa poata atenua discrepantele actuale, a spus Presedintele ASF, Misu Negritoiu.
ASF si-a asumat cateva angajamente in fata Parlamentului Romaniei, printre care prezentarea pana la sfarsitul lunii februarie 2015 a masurilor pe care le va lua pe piata RCA si analiza acestui segment. ASF lucreaza la un proiect cu privire la controlul inopinat: structurile de control si cele de supraveghere vor colabora, astfel ca in urma unei informatii, sesizari, eveniment sau fenomen, se poate initia controlul inopinat care urmareste unul sau mai multe obiective tematice, cu delimitare stricta. Presedintele ASF hotaraste cand se face un control inopinat, care se poate declansa la solicitarea unuia dintre cei 3 vicepresedinti sau din oficiu, in baza unor semnale care atentioneaza ca se incalca legislatia in vigoare. Daca situatiile sunt justificate, ASF poate suspenda timp de 90 zile controlul periodic, notificand si entitatea care urmeaza sa fie controlata. Aceasta din urma va fi instiintata cu 2 zile inainte de a se relua controlul.
Inca nu se stie daca acest nou proiect al ASF va afecta pretul politelor RCA sau numarul de masini inmatriculate in Romania. Conform statisticilor ACEA (Asociatia Producatorilor Europeni de Automobile), Romania este printre putinele tari din UE care au inregistrat o crestere semnificativa la numarul masinilor noi inmatriculate in 2014, comparativ cu 2013: 21,6%. O crestere mai mica decat Romania au avut Austria (-4,9%), Belgia (-0,6%), Danemarca (3,8%), Finlanda (2,7%), Franta (0,3%), chiar si Germania (2,9%).