Desi costul reparatiilor anuale scade achizitionand piese auto din dezmembrari, scade si nivelul de siguranta al autoturismului dumneavoastra. Dacă pentru părţi de caroserie (bare de protecţie, portiere, capotă, grilă, haion, stopuri sau faruri) achizitia de la dezmembrari nu reprezinta o problemă, pentru piesele care ţin de siguranţa maşinii lucrurile nu sunt atât de simple.
Afacerile cu dezmembrari auto au devenit din ce in ce mai profitabile in Romania. In urma unor studii realizate de specialisti in statistica, reiese faptul ca peste 10% din soferii romani cumpara piese auto pentru a-si dota masina si pentru a face revizia, din cadrul firmelor de dezmembrari.
In Romania erau inmatriculate aproximativ 8 milioane de autoturisme la sfarsitul anului trecut. In jur de 800.000 autoturisme ce ruleaza pe strazile Romaniei au fost reparate utilizand piese auto din dezmembrari. Realizati care sunt riscurile?
Va prezentam mai jos cateva categorii de piese auto pe care nu este recomandat sa le cumperi de la dezmembrari.
Discuri de frana si placute
Rolul franelor pe disc este unul foarte important, si deloc de neglijat, deoarece are legatura directa cu siguranta autovehiculului si implicit cu siguranta tuturor participantilor la trafic, fiind folosite la orice deplasare a autovehiculului, pentru a reduce viteza sau pentru a se opri pe loc.
Un disc de frana este utilizat alaturi de catre un etrier care actioneaza o pereche de doua placute de frana, care la randul lor infraneaza discul de frana si reduc viteza de rotatie a acestuia, in functie de dorinta conducatorului autoturismului dar si de starea autovehiculului si factorii climatici.
Achizitionand discuri de frana din dezmembrari riscati sa puneti in pericol viata pasagerilor din autoturism si a celorlalti participanti la trafic. Discurile de frana pot fi uzate considerabil si de asemenea pot fi ovalizate, transmitand astfel vibratii in volan.
Discurile de frana se schimba intotdeauna impreuna, atunci cand vine vorba de aceeasi punte si impreuna cu un set de placute de frana noi.
Caseta de directie
Sistemul de directie al masinii trebuie sa trasmita forta si directia aplicata volanului catre cele doua roti directoare. Piesa responsabila de transmiterea si amplificarea acestei forte este caseta de directie cunoscuta de inginerii auto ca si mecanismul de actionare al directiei. Exista casete de directie mecanice, hidraulice, electro-hidraulice sau asistate electronic.
Producatorii auto recomanda inlocuirea casetei de directie in situatia unei functionari necorespunzatoare ci nu repararea sau inlocuirea cu piese auto din dezmembrari. Achizitionand o caseta de directie din dezmembrari te expui unor riscuri foarte mari deoarece nu poti sti in ce stare se afla aceasta si cum a fost exploatata. Manopera pentru inlocuirea unei casete de directie nu e deloc ieftina si cel mai bine este sa achizitionezi direct una noua pentru a evita sa platesti de doua ori manopera.
Amortizoare
Amortizoarele mențin roțile în contact cu suprafața drumului, indiferent de starea acestuia, contribuind astfel la o aderență bună și la eficiența frânării. În consecință, sunt esențiale pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic. Deoarece sunt solicitate in mod constant in timpul rulării vehiculului, amortizoarele se uzează treptat. Gradul de uzură depinde de: profilul drumului, încărcatura vehiculului, stilul de conducere și kilometraj.
Ce se întamplă dacă rulezi cu amortizoare uzate:
- distanta de franare poate creste cu pana la 35%.
- tendinta de acvaplanare se poate mari cu 15%.
- pentru pneuri, reducerea cu pana la 25% a duratei de viata.
- deteriorarea pieselor conexe: articulatiile suspensiilor
Amortizoarele se schimba intotdeauna impreuna, atunci cand vine vorba de aceeasi punte impreuna cu toate celelalte componente ale sistemului de suspensie al puntii. Achizitionand amortizoare second hand de la dezmembrari risti sa le montezi pe masina apoi in cateva zile sa observi scurgeri de ulei. Nu poti sti ce vechime au, cati kilometri au fost rulate si in ce conditii au fost depozitate.
Brate, bucsi, pivoti, bielete
Nu este recomandat sa se achizitioneze de la dezmembrari nici o componenta ce contine cauciuc precum brate, bucsi, bielete. In timp, cauciucul imbatraneste iar schimbarile de temperatura cald-rece pot accelera acest proces.
Kit ambreiaj
Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volanta, rulmentul si placa de presiune.
Discul de ambreiaj este confectionat din otel acoperit pe ambele parti cu metal, azbest sau ferodo, material de frictiune gasit si la placutele de frana. In centrul discului de ambreiaj se afla mai multe arcuri care au rolul de a atenua contactul cu volantul.
Placa de presiune este realizata din otel foarte rezistent si are in centru niste “petale” elastice (soare) si mobile pe care doar apasarea pedalei de ambreiaj le poate misca. Placa de presiune (sau mai bine zis carcasa acesteia) este prinsa cu suruburi de volantul motorului.
Rulmentul de presiune este special conceput sa reziste la turatii si forte destul de mari. El este cel care impinge “diafragma” placii de presiune si este conectat la o furca de angrenare prin cablu/ hidraulic sau in unele cazuri direct de la pedala.
Procesul de schimbare a acestui kit de ambreiaj este destul de complex deoarece trebuie separata cutia de viteze de motor, operatiune destul de complicata, costisitoare si de durata. Cumparand un kit de ambreiaj din dezmembrari poti constata dupa montare o functionare anormala a masinii, astfel, vei fi nevoit sa platesti inca odata manopera si sa achizitionezi un kit nou.
Filtre
Filtrul de aer joaca un rol important in mentinerea puterii motorului. Pentru a genera putere, motorul masinii combina atat carburantul cat si aerul. Dupa un anumit timp de utilizare, filtrul de aer nu va fi la fel de eficient ca la inceput. Cand acest lucru se intampla, mai putin aer va ajunge la motor si poate duce la probleme mai serioase de-a lungul timpului. Pretul unui filtru de aer nou este relativ mic si nu se justifica riscul achizitionarii unuia second hand din dezmembari.
Filtrul de combustibil reprezinta una dintre cele mai importante componente ale sistemului de alimentare cu carburant al masinii. Aceasta componenta este atat de importanta dat fiind faptul ca nu permite ca murdaria, praful, rugina, contaminantii sau alte substante sa intre in motorul masinii. Desi o buna parte din proprietarii de autoturisme opteaza pentru curatarea filtrul de combustibil producatorii auto nu recomanda aceasta interventie ci inlocuirea acestuia. Achizitionand un filtru de combustibil din dezmembari nu vei sti de cate ori a fost curatat si cand a fost montat.
Pompa apa
In ceea ce priveste functionarea sanatoasa a motorului, un rol extrem de important il are pompa de apa, aceasta regland cantitatea de lichid de racire care ajunge in motor. Rolul sau este acela de a-i oferi tot timpul lichid proaspat motorului, care trebuie sa fie rece, si care provine de la radiator. In acest sens, motorul va functiona perfect.
Dat fiind faptul ca in cazul foarte multor masini pompa de apa este antrenata de catre cureaua de distributie, inlocuirea pompei de apa va costa mai multi bani deoarece odata cu aceasta se schimba de obicei si kit-ul de distributie. Odata cu trecerea timpului garniturile pompei de apa se deterioreaza si exista riscul pierderii lichidului de racire. Achizitionand pompa de apa din dezmembrari nu veti sti cat timp a fost depozitata pe raft si in ce conditii de temperatura. Astfel veti risca sa supraincalziti motorul, sa deteriorati chiulasa si alte componente ce implica costuri extrem de mari.
Kit distributie
Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona. Kit-ul de distributie este responsabil pentru controlul tuturor componentelor din motor, sincronizand momentul cand se deschid supapele de evacuare/ admisie, astfel realizandu-se schimbul de gaze din cilindri. Acest kit de distributie este alcatuit din mai multe componente, precum: cureaua de distributie (este de fapt o curea dintata, doar ca este ranforsata sa reziste mai mult timp), rola intinzatoare, rola de ghidare.
Fiind o operatiune destul de complicata este recomandat ca inlocuirea kit-ului de distributie sa fie realizata doar de profesionisti si doar cu piese noi. O curea de distributie este recomandat sa fie schimbata la fiecare 60.000 km pentru a evita orice situatie neplacuta creata de ruperea acesteia. Achizitionand o curea de distributie din cauciuc nu veti sti niciodata cat a fost rulata si in ce conditii a fost pastrata de parcul de dezmembrari auto.
De ce cumpara romanii piese auto din dezmembrari?
Raspunsul la aceasta intrebare este extrem de simplu. Ei se bazeaza pe pret cand cumpara, neluand in calcul calitatea si garantia pieselor pe care le achizitioneaza. Daca in cazul unor piese noi, costul mediul de reparatie anual, poate ajunge la peste 1500 de lei, in cazul pieselor din dezmembrari acesta scade dramatic, ajungand pana la 1000 – 1200 de lei anual. Exista totusi un risc foarte mare la care se supun atat ei cat si pe ceilalti participanti la trafic atunci cand achizitioneaza piese auto din dezmembrari.